Mass-media din R.Moldova a reflectat neechilibrat și părtinitor campania electorală

  • 02 Noiembrie 2016 14:09
Mass-media din R.Moldova a reflectat neechilibrat și părtinitor campania electorală

Mass-media din Republica Moldova a reflectat neechilibrat și părtinitor campania electorală pentru alegerile prezidențiale, potrivit unui raport de monitorizare prezentat miercuri, 2 noiembrie, la Chișinău și realizat de două organizații de media.

Mai multe televiziuni private au făcut partizanat politic în favoarea unor candidați în ultima săptămână dinaintea scrutinului și au continuat atacurile asupra altora, cea mai defavorizată fiind candidata PAS Maia Sandu, mai arată raportul.

Doar câteva dintre cele 12 televiziuni aflate sub monitorizare au reflectat relativ neutru și fără mari abateri de la principiile jurnalismului și de la legislația audiovizuală  campania electorală din Republica Moldova.

În rest, mai mult de jumătate dintre televiziuni au transmis informații tendențioase, manipulatorii și fără să ofere candidaților vizați în context negativ dreptul la replică, arată raportul Asociației Presei Independente și Centrului Pentru Jurnalism Independent care cuprinde perioada 21- 28 octombrie.

Conform raportului, candidatul proeuropean Maia Sandu ar fi fost cel mai des defavorizată. Aceasta apare în context negativ, și fără drept de replică în cele mai multe dintre știri la cel puțin cinci televiziuni, care i-a favorizat fie pe candidatul PDM Marian Lupu, fie pe candidatul socialist Igor Dodon.

”Constatăm că la Marian Lupu, aproape de două ori au fost mai multe materiale care l-au favorizat decât cele care l-au defavorizat. Același raport am observat și în cazul lui Igor Dodon, în timp ce la Maia Sandu raportul este invers proporțional. Ma Sandu a fost defavorizată de două ori mai mult în știri decât favorizată.  La posturile Canal 2, Canal 3, Prime și Publika TV după 26 octombrie (ziua în care Marian Lupu a anunțat că se retrage din cursă) a fost în continuare defavorizată Maia Sandu, și favorizat indirect Igor Dodon, un soi de manipulare mai subtilă”, a constatat directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu.

Totodată unii radiodifuzori, cu acoperire națională, deși obligați de lege, nu au organizat în perioada de referință dezbateri electorale, sau le-au organizat în intervale de timp nerelevante.

Aceleași abateri, prin reflectare neechilibrată și neechidistantă a concurenților electorali,  au fost observate și în politica editorială a portalurilor online și a ziarelor monitorizate. 

Asociația Presei Independente și Centrul Pentru Jurnalism Independent monitorizează în actuala campanie electorala 28 de instituții media: 12 televiziuni, 12 portaluri informaționale și 4 ziare.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Colecția de Jazz cu Daniela Nicolae
Meteo Chișinău
16,07
Cer senin
Umiditate:38 %
Vint:5,66 m/s
Sun
14
Mon
17
Tue
19
Wed
14
Thu
11
Arhivă Radio Chișinău