Comunicat de presă: Sistemului Informațional al SFS - sarcina de bază a Î.S. „Fiscservinform”

  • 18 Decembrie 2014 09:20
Comunicat de presă: Sistemului Informațional al SFS - sarcina de bază a Î.S. „Fiscservinform”

Astăzi societatea globală evoluează prin rolul tot mai sporit acordat tehnologiei informației și comunicației.

 

Aceste inovații au un impact decisiv în reformarea sistemului de administrare publică și în Republica Moldova, tranzitând societara spre una digitală bazată pe cunoștințe. Serviciile electronice publice și conceptul de „e-Guvernare” sunt elemente cheie și în dezvoltarea Serviciului Fiscal de Stat din RM.

Respectiv, pentru o mai bună exploatare a potențialului tehnologiilor  informaționale în sectorul fiscal, întru asigurarea unui proces continuu de dezvoltare inovativă și sistemică a infrastructurii de aplicații software și servicii electronice, mentenanța calitativă a tuturor componentelor info-comunicaționale ale autorității fiscale, Guvernul RM prin Hotîrărea nr. 344 din  30.04.2009, a stabilit Î.S. „Fiscservinform” o serie de sarcini și atribuții în special aferente sistemului informațional integrat fiscal din Moldova.

Corespunzător acestui act normativ, Întreprinderea de Stat “Fiscservinform” este desemnată „în calitate de administrator tehnico-tehnologic al sistemului informațional al Serviciului Fiscal de Stat, care exercită următoarele funcții de bază: 

administrarea, menținerea, dezvoltarea și asigurarea funcționării Sistemului informațional integrat prevăzut de Codul fiscal și a infrastructurii acestuia; procesarea electronică a datelor și informațiilor fiscale în Sistemul informațional al Serviciului Fiscal de Stat, organizarea și administrarea arhivei acestora; gestionarea Registrului de stat al producției marcate cu marcă comercială de stat și/sau cu timbre de acciz și a resurselor informaționale specializate necesare pentru crearea, dezvoltarea și exploatarea acestuia; oferirea informației depline și veridice organelor de drept și de control, în conformitate cu principiile de bază ale creării Sistemului informațional al Serviciului Fiscal de Stat”.

În contextul dat, relațiile Î.S. „Fiscservinform” cu Serviciul Fiscal de Stat sunt reglementate de „Contractul de prestare a serviciilor de administrator tehnico-tehnologic al Sistemului informațional al Serviciului fiscal de Stat (SISFS)”. Potrivit contractului enunțat întreprinderea asigură administrarea și întreținerea Sistemului informațional fiscal, dezvoltarea serviciilor electronice pentru contribuabili la solicitarea Serviciului Fiscal de Stat și integrarea lor ulterioară în infrastructura de guvernare electronică din Republica Moldova.

Astfel, Sistemul informațional fiscal, privit sub aspect complex - reprezintă un proces continuu de eficientizare a domeniului administrării contribuabililor, impozitelor și taxelor colectate în Bugetul de Stat. Automatizarea proceselor interne din cadrul instituției fiscale, integrarea serviciilor electronice în infrastructura Sistemului informațional fiscal determină direct creșterea eficienței guvernării și nemijlocit a procesului de administrare fiscală. Concomitent, realizarea procedurilor de administrare fiscală în regim on-line, utilizînd avantajele oferite de tehnologiile info-comunicaționale eficientizează interacțiunea între contribuabili și Serviciul Fiscal de Stat.

Ajustarea funcționalităților la modificările legislative sau înzestrarea cu instrumente noi a  subsistemelor Sistemului informațional al Serviciului Fiscal de Stat, are loc în baza documentului „Solicitării de prestare a serviciilor de mentenanță adaptivă pentru subsistemele SISFS”, care este aprobată de conducerea IFPS. În cazul necesității de dezvoltare a unui nou serviciu electronic sau soluții informatice, are loc aplicarea procedurii de gestiune sistemică a proiectelor din domeniul IT bazat pe principiul dezvoltării Sistemului informațional integrat – parte componentă a infrastructurii de guvernare electronică din RM.

În procesul de elaborare a unui modul/sistem/serviciu, întreprinderea respectă prevederile contractuale și cele specificate în „Reglementarea tehnică a MTIC „Procesele ciclului de viață al software-ului” RT 38370656 - 002:2006, urmărind ca în final atît beneficiarul (Serviciul Fiscal de Stat), cît și utilizatorul de facto (cetățeanul) să dispună de un instrument calitativ, ce satisface exigențele fiecărei părți. Astfel, au loc următoarele procese:

lucrări de analiză și inițiere– care presupun elaborarea concepției/caietului de sarcini în baza solicitării IFPS. „Prin intermediul acestor documente Elaboratorului (adică Î.S. „Fiscservinform”) sunt comunicate percepțiile generale vizavi de produsul dorit, utilizîndu-se pentru acesta un limbaj comun, fără detalii de ordin tehnic.

Ulterior, echipa de proiect instituită la nivel de întreprindere, în baza concepției sau caietului de sarcini și a solicitării IFPS, elaborează sarcina tehnică. Aprobarea sarcinii tehnice de către Beneficiar (SFS)este importantă, dat fiind faptul că sunt definitivate și stabilite elementele cheie care ar trebui să fie prezente în cadrul produsului imaginat. La etapa de elaborare a sarcinii tehnice are loc analiza cerințelor față de sistem, se descriu în detaliu business-procesele și interacțiunea acestora, precum și alte elemente,  fiind deja expuse într-un limbaj funcțional tehnic.

Sarcina tehnică aprobată, este documentul ce confirmă trecerea la executarea lucrărilor de elaborare a produsului software.” - precizează Vladimir Radionov, șeful Direcției dezvoltare proiecte din cadrul Î.S. „Fiscservinform”.

lucrări de programare și testare– în baza sarcinii tehnice aprobate, specialiștii întreprinderii efectuează lucrări de elaborare a sistemului, testarea acestuia și întocmirea proceselor-verbale de testare pentru diferite tipuri de teste efectuate. lucrări de documentare- în rezultatul testărilor desfășurate se execută lucrări de documentare. Acestea includ activități de perfectare a documentației soft, precum: ghidurile de instalare/utilizare, manuale, documentația de arhitectură a sistemului, proiectul tehnic etc. lucrările de integrare- odată finisate toate actele necesare, proiectul trece la o nouă etapă, astfel încît au loc lucrările de integrare, care presupun (după caz) pregătirea infrastructurii utilizatorului și utilarea tehnică în care va funcționa produsul software, verificarea și configurarea capacității de funcționare a produsului software în condiții reale de exploatare, precum și organizarea instruirii personalului privind lucrul cu produsul software sau cu componentele acestuia, iar drept rezultat fiind informarea IFPS privind lucrările efectuate. exploatarea sistemului- într-un final se realizează lucrări de gestionare a proiectului. Acestea încep cu instalarea și confirmarea documentară a începerii utilizării produsului software. La nivelul dat, produsul software sau părțile lui separate se pot modifica și/sau adapta. Elementele de ieșire ale acestei etapei sunt actul de primire-predare elaborat de întreprindere și aprobat de către IFPS, propunerile de modificare și/sau înștiințări despre problemele apărute.

Toate lucrările se execută în condiții de maximă colaborare cu specialiștii din cadrul SFS, care dispun de competență în domeniul de administrare fiscală, cunosc în detaliu care este scopul, necesitățile, așteptările și justificarea de a dezvolta sistemul software, pentru că suntem conștienți că doar prin conlucrare continuă putem obține cele mai bune rezultate.

Aprobarea documentației pe proiecte de către IFPS, constituie dovada obiectivă a faptului că produsul software dezvoltat de către întreprindere, corespunde cerințelor și necesităților înaintate de Serviciul Fiscal de Stat.

În vederea asigurării unui nivel de securitate sporit al rețelelor și sistemelor informatice, la proiectarea soluțiilor și serviciilor electronice se iau în considerare legislația națională și standardele internaționale de protecție și securizare a datelor cu caracter personal, confidențial și cu caracter fiscal. Asigurarea complexă a securității la fel are o abordare sistemică și cuprinde următoarele aspecte:

confidențialitatea informației: prevenirea obținerii informațiilor de către persoanele care nu au drepturile și competențele respective;

integritatea logică a datelor: prevenirea introducerii, actualizării și ștergerii nesancționate a informației sau introducerii datelor denaturate;

securitatea infrastructurii informaționalede tentative privind defectarea sau modificarea funcționării acesteia;

continuitatea activității și funcționării SISFSși a acțiunilor de restabilire rapidă a funcționalității acestui Sistem.

Cele expuse descriu aspecte principale de ordin organizațional, metodologic și tehnologic, potrivit cărora este concepută și va fi implementată ideea realizării soluției informatice integre și dinamice, ce ar asigura suportul informatic al autorităților, instituțiilor, persoanelor fizice și juridice, care trebuie să colaboreze în vederea consolidării spațiului informațional al Sistemului fiscal de stat. Suntem încrezuți că modernizarea soluției existente va impulsiona crearea unui Sistem informatic fiscal integrat orientat spre prestarea de servicii calitative pentru contribuabili, prin îmbunătățirea proceselor administrării fiscale, facilitarea comunicării electronice, cum sunt depunerea declarațiilor și dărilor de seamă fiscale în formă electronică, accesul la profilurile contribuabililor și utilizarea serviciilor de „self-service”, sporirea eficienței proceselor de colectare a impozitelor prin identificarea și perceperea impozitelor restante. Totodată, aceste acțiuni presupun și asigurarea colaboratorilor SFS cu instrumente adecvate proceselor de lucru, care ar facilita și optimiza exercitarea funcțiilor acestora. Valorificarea potențialului tehnologiei informației și comunicațiilor de către Î.S ”Fiscservinform”, implementarea soluțiilor moderne de prelucrare a informației precum și automatizarea procedurilor de administrare fiscală va îmbunătăți calitativ procesul de luare a deciziei, va face posibilă eficientizarea activității Serviciului Fiscal de Stat, iar esența motto-ului „Funcționarul fiscal în serviciul Contribuabilului” va fi asigurată pe deplin.

Pentru informații suplimentare privind activitatea și serviciile oferite de Î.S. „Fiscservinform” contactați Centrul de Apel al întreprinderii, la numărul de telefon (022) 822-222 sau vizitați pagina web fiscservinform.md.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Fonograful de vineri cu Victor Buruiana
Meteo Chișinău
17,24
Cer fragmentat
Umiditate:51 %
Vint:3,6 m/s
Sat
14
Sun
15
Mon
17
Tue
17
Wed
17
Arhivă Radio Chișinău