„Consumatorii media nu trebuie să cunoască cine finanțează instituțiile mediatice”, este parerea unor manageri media. Ce spun EXPERȚII

  • 23 Iunie 2020 14:39
„Consumatorii media nu trebuie să cunoască cine finanțează instituțiile mediatice”, este parerea unor manageri media. Ce spun EXPERȚII

Doar unul din șase manageri media face publice sursele de finanțare ale instituțiilor pe care le administrează, arată datele unui studiul privind finanțarea mass-media în Republica Moldova, realizat de Asociația Presei Electronice (APEL). Potrivit cercetării, o parte dintre manageri intervievați, în special, cei din audiovizual, consideră că finanțele trebuie ascunse. Este un indiciu îngrijorător, constată experții care susțin că lipsa de transparență a surselor de finanțare știrbește din credibilitatea mass media.

Consumatorii media nu trebuie să cunoască cine finanțează instituțiile mediatice, consideră o parte dintre managerii acestora, iar transparența financiară nu este importantă. În acest context directorul executiv al Asociației Presei Electronice din R.Moldova (APEL), Ion Bunduchi, recomandă instituțiilor media să asigure transparența financiară deoarece aceasta asigură credibilitate, generează concurență loială, securizează spațiul informațional și profesionalizează jurnaliștii.

„Doi din trei manageri consideră transparența necesară și posibilă, dar numai unu din șase îl fac public. În același rând, fiecare al șaselea manager nu consideră transparența importantă. Ca o recomandare, managerii media, indiferent de tipul sau statutul instituției, ar trebui să tindă să asigure transparența surselor proprii de finanțare ca o oportunitate suplimentară de sporire a credibilității în fața societății.”

În multe țări companiile media există nu pentru a face jurnalism, dar pentru a servi intereselor politice ale proprietarilor sau altor interese de afaceri, constată directorul Centrului pentru Media, Date și Societate, Marius Dragomir. Unele instituții sunt finanțate de către guverne, lucru benefic, însă finanțarea trebuie să fie publică și transparentă. Totuși, cele mai independente instituții media sunt cele finanțate de către donatori sau fundații. Această sursă de finanțare este destul de importantă deoarece sprijină, în multe țări, ultimele instituții media independente, menționează Marius Dragomir.

„În ceea ce privește filantropia, aici mă refer la donatori, la fundații și la alte organizații care finanțează media, aproape în toate țările am observat că singurele instituții media cu adevărat independente sunt finanțate și trăiesc mulțumită banilor de la aceste organizații. Cu alte cuvinte, donatorii și fundații despre care vorbeam sunt adevăratul sprijinitor al jurnalismului independent.”

Directorul publicației Ziarul de Gardă, Alina Radu, consideră că pe lângă tranparența financiară, este importantă transparența cu privire la proprietarii adevărați ai instituțiilor media.

Noi n-o să putem avea transparență financiară, fără să avem o transparență cu privire la proprietarii mass-media și n-o să avem o transparență financiară clară atunci când n-o să cunoaștem scopul sau misiunea fiecărei instituții media pentru că pe lângă televiziunile din holding – uri care au niște proprietari la fațadă, dar atunci când incercăm să analizăm proprietarii finali, găsim niște firme în offshor-uri unde nu avem acces și unde noi, jurnaliștii, trebuie să cheltuim miște bani pe care și așa nu-i avem ca să aflăm proprietarul final și să descoperim că de fapt cei din offshor-uri sunt protejați.

Studiul privind finanțarea mass-media în Republica Moldova a fost efectuat cu sprijinul Fundației Soros-Moldova.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnal Chișinău
Meteo Chișinău
12,18
Cer acoperit de nori
Umiditate:93 %
Vint:3,09 m/s
Sat
13
Sun
15
Mon
15
Tue
15
Wed
16
Arhivă Radio Chișinău