Vilnius-ul a scos de la naftalină și alte probleme cu care ne vom confrunta în 2014
-
17 Ianuarie 2014 19:12
Politicienii noștri vor o minune în 2014. Sau, chiar două; de fapt ei vor un 2014 minunat.
Prima minune e practic asigurată: liberalizarea regimului de vize, sau singurul lucru cu care actuala guvernare merge în campanie electorală va bătea la ușă, prin mai. Ideal pentru o vacanță la Paris. Altă minune ar fi semnarea acordului de liber schimb, prin octombrie, ca să poată ieși din campania electorală. Pare posibil, nu?
Minunea cea mare însă, ar fi ca semnarea acordului să schimbe planurile Rusiei pentru Moldova. Iar aici chiar nu e loc de iluzii. După succesul din Ucraina, Rusia are tot timpul acum să-și reorienteze atenția spre Moldova. Ea nu va renunța atât de ușor la noi, pentru că o Moldovă în Europa, ar da idei nesănătoase despre modele de business corecte, sistem judiciar imparțial, dispariția sistemului politic bazat pe cultul personalității.
În același timp, în plan intern, instabilitatea politică a dat naștere unei polarizări politice accentuate și s-au format două tabere: pro-Est și pro-Vest, aderarea la una presupunând automat partizanatul total și orb. Nu este decât un alt risc, pe care guvernarea actuală urmează să-l evite în acest an, ori ne vom trezi în situația Ucrainei, care n-a semnat acordul și cu maidan cu tot, a ajuns în pragul secesiunii. Pașaportul biometric aici nu va face minuni.
Pe de altă parte Vilnius-ul a scos de la naftalină și alte probleme cu care ne vom confrunta în acest an: încrederea scăzută a cetățenilor în instituțiile statului, sistemul judiciar defect. Modelele politice sunt destul de mioape, axate mai mult pe priorități pe termen scurt, fie că e vorba de plata pensiilor, sau de câștigarea campaniei electorale. În post-Vilnius nu ne rămâne decât să ne reformăm. Minunat !
Din punct de vedere economic în 2014, Republica Moldova nu își poate permite un vector pro-occidental imediat și exclusiv pentru că ambele piețe sunt importante: piața CSI este esențială pentru agricultură, unde o treime din forța de muncă a țării este angajată, în timp ce piața UE este crucială ca sursă de tehnologie, inovații și importuri, precum și a competitivității și a investițiilor. Aceste aspecte lipsesc total din discursurile politice, ele fiind lăsate în favoarea beneficiilor/pierderilor imediate, care aduc voturi, asta în situația, în care, majoritatea cetățenilor nu fac diferența între Acordul de Liber Schimb Comprehensiv și Aprofundat (DCFTA) - decizie economică și Uniunea Vamală (RBK) - decizie politică.
Accentuarea tendințelor separatiste vine și ea în contextul pregătirilor pentru semnarea Acordului de Asociere cu UE, al alegerilor parlamentare, precum și al pârghiilor de influență ale serviciilor pe teritoriul Republicii Moldova. În general, o provocare majoră pentru noul an ține de menținerea unui nivel adecvat al centralizării puterii, în sensul asigurării implementării legislației naționale în anumite localități cu tendințe separatiste pronunțate.
De fapt, primele simptome au devenit vizibile chiar la sfârșitul anului curent. Astfel, ca reacție la procesul de integrare europeană și aprofundarea relațiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, Tiraspolul a inițiat procedura de preluare și implementare integrală a legislației Federației Ruse. De asemenea, administrația transnistreană apreciază Acordul de Asociere cu UE drept amenințare la adresa economiei regiunii. Evenimentele din Ucraina, precum și influența Rusiei în regiune, ar putea alimenta și mai mult reticența regiunii față de implementarea prevederilor Acordului de Asociere cu UE.
Tema pentru acasă în 2014
Din păcate sau din fericire, nu avem o baghetă fermecată, iar minunile se pot dovedi a fi adevărate provocări, pentru care trebuie să fim pregătiți. Nu putem decât să ne creăm viitorul, în baza unei decizii informate, chiar dacă el ar însemna că vom avea câmpii semănate cu mori de vânt, sobe încălzite cu bio diesel și autonomie largă pentru transnistreni. Mingea e în terenul politicienilor noștri.