RAPORT | Posturile TV, instrumente de propagandă în campania electorală. Acestea încalcă regulamentul CEC
-
12 Octombrie 2016 20:38
Posturile de televiziune se comportă ca niște instrumente de propagandă în campania electorală care se desfășoară în prezent în Republica Moldova, arată datele celui de-al doilea raport de monitorizare realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent și Asociația Presei Independente.
Unii concurenți electorali sunt susținuți masiv de televiziunile care au proprietari cu interese politice, iar alții sunt prezentați preponderent în context negativ.
În cadrul raportului au fost monitorizate 12 posturi de televiziune, în perioada 30 septembrie – 6 octombrie. Cele mai multe televiziuni au încălcat atât regulamentul CEC privind reflectarea campaniei electorale, cât și Codul Audiovizualului și pe cel Electoral, pentru că nu au relatat despre candidați în mod neechilibrat și nepărtinitor, a declarat directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu.
Postul public de televiziune Moldova 1 a fost relativ echilibrat, pe când cele 4 televiziuni din holdingul General Media Grup – Prime, Publika TV, Canal2 și Canal3 – l-au favorizat în mod masiv pe candidatul Partidului Democrat, Marian Lupu. De asemenea, unele relatări cu caracter electoral nu au fost plasate la rubrica dedicată alegerilor.
Posturile NTV și Accent TV l-au avantajat pe candidatul Partidului Socialiștilor, Igor Dodon. Jurnal TV l-a favorizat pe candidatul Platformei Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, și l-a defavorizat pe candidatul PD. Acești candidați au fost cei mai mediatizați, fiind urmați de candidatul Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu, și candidatul formațiunii ”Partidul Nostru”, Dumitru Ciubașenco.
”Majoritatea posturilor de televiziune pe care le-am monitorizat au reflectat campania electorală tendențios, ne-echilibrat, nu au oferit acces egal tuturor concurenților electorali și, în anumite cazuri, s-au comportat chiar ca instrumente de propagandă, de agitație electorală”, a declarat directoarea CJI, Nadine Gogu.
Directorul Asociației Presei Independente, Petru Macovei, i-a recomandat Consiliului Coordonator al Audiovizualului să se convoace mai des în ședințe în perioada electorală și să aplice mai multe sancțiuni.
”Să aplice mai des sancțiuni, pentru că ne vom pomeni ca și în situația din campania electorală precedentă – Consiliul Coordonator al Audiovizualului se întrunea foarte rar să examineze rapoartele de monitorizare, corespunzător, nu se ajungea la pedepse eficiente. Or, știți că sancțiunile în Codul Audiovizualului sunt graduale” a declarat Petru Macovei.
Televiziunile vizate nu au comentat datele raportului realizat de CJI și API.
De asemenea, au fost monitorizate 12 portaluri de știri și 4 ziare. În cazul portalurilor s-a atestat faptul că acestea reflectă în mod intens campania electorală, dar publică deseori știri dintr-o singură sursă și nu asigură dreptul la replică. Ziarele, pe de altă parte, au dat mai puține știri electorale.