OAMENII CETĂȚII | Scriitorul Vladimir Beșleagă, la 100 de ani de la nașterea lui Igor Vieru: Am trăit mare parte din viață în același regim drastic, în care omul de artă era supus presiunilor ideologice (Audio / Foto)
-
30 Decembrie 2023 11:40
Zilele trecute s-au împlinit o sută de ani de la nașterea marelui pictor și filosof Igor Vieru. ”Poetul în culori al plaiului și sufletului basarabean” a fost evocat în cadrul unei mese rotunde și prin vernisarea unei expoziții cu lucrări din arhiva personală a familiei, în incinta Bibliotecii Naționale din Chișinău. Evenimentul a fost organizat de Emilia Vieru, soția lui Roland Vieru, fiul artistului.
Creațiile sale sunt o împletire organică a realului cu poezia, potrivit criticilor de artă.
”Un copil care are mereu dreptate și care este fascinat continuu de frumusețile lumii”- îl descria poetul și prietenul său Grigore Vieru, ”Copil și rege al naturii” este văzut de către Spiridon Vangheli.
Un mare om de curaj, care a trăit o viață zbuciumată și ne-a lăsat o operă profundă, a declarat scriitorul și prietenul artistului, Vladimir Beșleagă.
”Am multe amintiri pentru că am trăit mare parte din viață împreună, în același regim, sub aceleași legi drastice, când omul de artă era supus unor presiuni ideologice”
Scriitorul nonagenar Vladimir Beșleagă a trecut în revistă mai multe amintiri printre care și un moment biografic dramatic pe care i l-a povestit însuși Igor Vieru.
”El după război a mers la școala de arte plastice, după studiile pe care le făcuse în țară. Era anul 1946, timp de foamete, timp greu. Mama rămasă singură acasă, trăgea foame. În timpul acela, Igor, merge prin Piața Centrală care se numea atunci Biruinței, și acolo era monumentul lui Lenin, în centru, care se înălța monumental. La piedestalul lui, jos, stătea o mamă cu un copil și cu mâna întinsă cerșea pomană de la trecători. Lenin, cu mâna întinsă arăta direcția spre comunism, iar mama cerșea. Igor, ca un pictor de vocație imediat scoate planșa că o avea cu sine și prinde acest tablou. Pe Lenin și cerșetoarea cu mâna întinsă. Cineva dintre colegii de la școala de arte plastice, a văzut această imagine, a raportat superiorilor, a ajuns la organele respective și Igor a fost exmatriculat și dat afară de la școala de arte”.
Unicul fecior al său, regizor și artist plastic a fost cel care a s-a îngrijit de opera marelui Vieru încă din anii 60 ai secolului trecut. A adunat textele filosofice și poemele sale, potrivit Emiliei Vieru cea care se îngrijește de valoroasa moștenire după moartea soțului Roland Vieru, în 2019.
” Igor Vieru ne-a lăsat moștenire acele colinde picturale, acele frumoase idei, bogăție a acestui plai, a acestei țări și a întregii lumi.
De prin 1965, Roland a adunat filă cu filă și le-a depozitat. Eu le-am găsit. A avut atâta grijă. Acasă sunt șase mape groase, paginate, cu lucrările lui Igor Vieru, cronologic expuse, peste 1.600 de lucrări grafică și ulei. Așteaptă să fie poate, într-o zi, adunate într-o enciclopedie” speră Emilia Vieru.
Igor Vieru este unul din cei mai importanți reprezentanți ai școlii postbelice de artă plastice basarabene, alături de Mihai Grecu și Valentina-Rusu Ciobanu, susține istoricul literar Vasile Malanețchi care pregătește o un volum biografic al artistului Igor Vieru.
”A lucrat în profunzime căutând să sondeze spiritul românului basarabean,. Dacă despre Nicolae Grigorescu, unul din înaintașii lui Igor Vieru se spunea că este reprezentantul cel mai de vază a etnosului românesc, atunci Igor Vieru, raportat la spațiul restrâns al teritoriului dintre Prut și Nistru a reptrezentat cel mai bine specificul național al românilor basarabeni, prin coloritul, caracterul chipurilor pe care le-a zugrăvit, peisajelor pe care le-a surpsins în multele sale călătorii prin Basarabia” consideră Vasile Malanețchi.