Internet pentru Transnistria. Holdingul Sheriff și propaganda Kremlinului, conectați la internet de providerii din Moldova (Revista presei)
-
23 August 2022 09:40
„Internet pentru Transnistria. Holdingul Sheriff și propaganda Kremlinului, conectați la internet de providerii din Moldova”, titrează portalul Anticorupție, care publică o investigație la această temă.
„Interdnestrcom (IDC), parte a Holding-ului Sheriff, care controlează domeniul miningului în Transnistria, a început să se asigure cu internet de pe malul drept Nistrului în contextul problemelor de infrastructură provocate de războiul din Ucraina. Unul dintre principalele vehicule de propagandă ale Kremlinului, Rossia Segodnea, precum și pretinse centre de cercetare de la Tiraspol își procură accesul la rețeua globală și servicii de IP Transit de asemenea prin intermediul operatorilor din Republica Moldova. SRL Starnet Soluții, cel de-al doilea cel mai mare furnizor de internet fix din Republica Moldova, prestează servicii singurului operator de telefonie fixă și mobilă și providerului monopolist de internet din regiunea separatistă transnistreană, Interdnestrcom (IDC). Anticorupție amintește că Transnistria este de mai bine de trei decenii o platformă de crimă organizată, controlată de oligarhi locali conectați foarte puternic la cercurile politico-economice de la Moscova, asupra căreia Chișinăul nu are niciun control. Potrivit surselor Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova, în 2020, a fost semnat primul contract dintre cele două companii. Un an mai târziu, valoarea serviciilor de internet livrate de Starnet Soluții către Interdnestrcom s-a dublat, potrivit acelorași surse. Starnet Soluții continuă să livreze internet în stânga Nistrului și în prezent, în contextul războiului din Ucraina. Starnet nu livrează doar celor de la Interdnestrecom, ci și firmei LinkService, un concurent mai mic al monopolistului transnistrean. Detalii citiți pe site-ul Anticorupție.
Regiunea transnistreană beneficiază de scutiri de taxe la importul mai multor produse de consum, inclusiv la importul carburanților, cu condiția că toate acestea vor fi consumate pe local. Aceste facilități sunt prelungite în fiecare jumătate de an, din 2001, iar în decembrie Guvernul Gavriliță urmează să decidă dacă vor merge pe aceeași cale ca în ultimii ani. Portalul Zona de Securitate publică un interviu cu vicepremierul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, pe care l-a întrebat cum vede el aceste facilități.
Iar Ziarul de Gardă publică istoria cu „Automobilul unui veteran de război, blocat în vamă timp de 17 ani. Era anul 2005 când Nicolae Besedovschi a încercat să importe în R. Moldova un automobil din Olanda prin Vama Giurgiulești. Reprezentanții Serviciului Vamal au refuzat să permită vămuirea mașinii de model Volkswagen T4, pe motiv că aceasta, conform unor documente, ar fi fost fabricată în anul 1994. Conform legii care era în vigoare atunci, mașinile cu o vechime mai mare de 10 ani, nu puteau fi vămuite și înregistrate în R. Moldova. Nicolae Besedovschi susține că, de fapt, automobilul a fost fabricat în anul 1995, conform altor documente pe care le deține, iar problema a apărut pentru că ar fi refuzat să dea mită unui vameș. Automobilul se află și acum, după 17 ani, într-o parcare specială a Serviciului Vamal. În această perioadă, Nicolae Besedovschi a tot încercat, fără succes, să-și facă dreptate. Nicolae Besedovschi este veteran al războiului pentru independența și integritatea R. Moldova din anul 1992 și președintele Organizației obștești a veteranilor de război „Maica îndurerată”. El a povestit pentru Ziarul de Gardă despre cele mai grele lupte din viața sa: cea de pe Nistru și cea cu Serviciul Vamal, care durează deja de 17 ani”.