Ex-președintele Igor Dodon, liber să plece peste hotare, dar așteptat în sala de judecată (Revista presei)
-
19 Septembrie 2023 09:36
Ex-președintele Igor Dodon, liber să plece peste hotare, dar așteptat în sala de judecată – titrează portalul Anticorupție. După o pauză de trei luni, astăzi va fi examinat dosarul în care Dodon este învinuit că ar fi favorizat semnarea unui contract de procurare a energiei electrice. Schemele folosite și contractele păguboase pentru bugetul public au fost deconspirate în anchetele de presă ale Centrului de Investigații Jurnalistice (CIJM) încă în anul 2008.
Dosarul denumit generic ,,Energocom”, în care este vizat ex-președintele Republicii Moldova, a fost trimis în judecată pe 9 septembrie 2022. Învinuirea se referă la acțiunile acestuia din perioada anilor 2008-2009, atunci când a deținut funcția de Prim-viceprim-ministru, ministru al Economiei și Comerțului și a avizat încheierea unui contract privind procurarea energiei electrice pentru 2008 –2009, deși SA „Energocom” avea deja negociate și încheiate două contracte de furnizare a energiei electrice la un preț mai ieftin cu 29%, amintește Anticorupție.md.
Gazprom se implică în politica din Republica Moldova. Candidatul socialist susținut ”discret” de gigantul energetic rus, comentează Disinfo.md. Șeful Gazprom, Aleksei Miller, s-a întâlnit cu Adrian Albu, candidatul Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) pentru Primăria Chișinăului. Atât monopolul rus – care are un diferend comercial cu Republica Moldova – cât și Albu susțin că discuțiile, pe care le-au calificat ca fiind „foarte bune”, au vizat securitatea energetică a Republicii Moldova și relațiile dintre gigantul Gazprom și Chișinău.
Sateliții fostului partid Șor deja fac campanie electorală în unele localități, scrie Jurnal.md. Deși fostul partid Șor a fost scos în afara legii, sateliții acestuia, cum sunt partidele „Șansa” și „Renaștere”, sunt foarte activi și deja s-au lansat în campania electorală în unele localități din R. Moldova. Cauza acestor nereguli e că instituțiile statului nu și-au dus munca la bun sfârșit și că nu există finalitate în niciun dosar, nici în cel legat de alegerile la funcția de primar de Bălți, nici în cel din UTA Găgăuzia, au atenționat comentatorii politici la Jurnal TV. „În anumite localități deja are loc campania electorală. Este vorba de forțe care trebuie interzise, dar la noi lucrurile se întâmplă pe jumătate. Guvernarea ar trebui să găsească mecanisme pentru a stopa acest lucru”, a spus deputat Chiril Moțpan. Fostul deputatul Alexandr Petcov a relevat că la Ocnița reprezentanților fostului partid Șor, care acum își spun „Șansa” și care lucrează pentru partid li se achită câte 5000 de lei, reprezentanților PSRM - 3000 de lei. „Întreaga societate trebuie să înțeleagă că banii lui Șor ajung cumva în RM și continuă să se distribuie”, a spus Petcov, la Jurnal TV.
Cine plătește pentru promovarea Partidului „ȘANSĂ” (din fostul sediu PDM)? „Nu știu, nu cunosc”. Ziarul de Gardă scrie că în doar o lună de la apariție, partidul „ȘANSĂ” a cheltuit sume impunătoare pentru promovare. Fostul jurnalist Alexei Lungu, instalat la cârma formațiunii, susține că nu știe cine achită pentru promovarea din mediul online, pentru bannerele care au împânzit țara și nici pentru întrunirile din raioane, organizate în săli private. Șoferul ar fi un prieten, iar sala de conferințe pe care o închiriază în fostul sediu al Partidului Democrat ar fi achitată din bani proprii, susține proaspătul politician Alexei Lungu, care, până nu demult, era prezentator la una dintre televiziunile afiliate lui Ilan Șor.
Gări fără pasageri: „Mulți ani în urmă, peronul era neîncăpător”. Circulația trenurilor de pasageri a fost sistată pe mai multe tronsoane din cauza numărului mic de călători sau a războiului din Ucraina, relatează Europa Liberă. Oamenii preferă alte mijloace de transport pentru că trenurile sunt prea lente. Autoritățile promit, în următorii 2 ani, să repare 400 km de cale ferată și să aducă trenuri de mare viteză. În 2018, Guvernul a decis ca 14 stații de tren să fie închise, din cauza că generau pierderi financiare.
Biroul Politici de Reintegrare confirmă faptul că Tiraspolul amendează ilegal șoferii care nu au asigurare auto eliberată în Transnistria, notează Ziarul Național. Tot mai mulți șoferi care conduc mijloace de transport cu plăcuțe de înmatriculare eliberate de autoritățile constituționale ale R. Moldova sunt amendați de forțele separatiste de la Tiraspol atunci când merg peste Nistru, pentru că nu au asigurare obligatorie de răspundere civilă auto transnistreană. Tiraspolul răspunde în acest mod la obligarea șoferilor din regiunea transnistreană de a avea asigurări RCA emise de companii licențiate conform legislației R. Moldova, arată Biroul Politici de Reintegrare.