Discursul ministrului de externe Bogdan Aurescu la Conferința "Media 2020"

  • 30 Iunie 2015 11:54
Discursul ministrului de externe Bogdan Aurescu la Conferința

Ministrulu de externe Bogdan Aurescu, discurs la deschiderea Conferinței "Media 2020" de la București.

Bogdan Aurescu: Doamnelor și domnilor, pentru mine este o mare plăcere să mă aflu aici cu dumneavoastră, la acest eveniment care ne aduce împreună la București, reprezentanți ai mass media din toată lumea, și îmi exprim satisfacția deosebită din partea Guvernului României că ați ales România ca punctul de întâlnire pentru un asemenea prilej deosebit și SRR a făcut orice efort pentru a face aceste eveniment un succes.

Dragi colegi, dați-mi voie să mă adresez dumneavoastră superficial, sunt doar un diplomat, nu un om de mass media, să mă adresez subiectului principal al conferinței - a aduce mass-media în viitor.

Ca diplomați în Ministerul de Extene, noi știm că informația este putere. Cu o vreme în urmă, jurnalismul se transmitea prin trei canale importante: radio, TV și presa scrisă, dar internetul a schimbat totul, de la obținerea până la împărțirea de informații, iar acum puterea este cât de repede poți obține și comunica această informație. Câteodată, totul se face aproape în timp real și cei care primesc primii știrile au puterea, dar adevărata provocare este concurența de zi cu zi, aceea de a furniza informații, bazat pe surse pe care ne putem baza. Și avem o dublă provocare, de a obține informația rapid și de a o obține cu acuratețe. Consider că aceasta va continua să fie provocarea principală a peisajului mass-media în 2020, dar ne putem doar închipui cum va arăta asta în anul 2020.

Noi modalități de comunicare se nasc în termeni istorici, se nasc ieri și deja au devenit indispensabili.

Primul SMS s-a trimis acum 22 de ani, Google s-a fondat acum 17 ani, Facebook a apărut acum aproape 11 ani, la fel și Flickr și YouTube, la un an după aceea Twitter, în 2006. Acestea sunt cele mai de popularitate platforme, dar altele prind teren și reformează modul în care arată presa.

Ca și actori instituționali, precum ministerele de externe, alte ministere, guvernele, modul în care acestea își gestionează comunicarea publică, iar aceste platforme sunt folosite ca sursă de informare și canale de împărțire a informațiilor cu un simplu clic sau o apăsare de buton. În plus, internetul este mobil și obiceiurile consumatorilor se așteaptă a se schimba dramatic, de aceea instituțiile publice, de asemenea, trebuie să se adapteze.

Ministerul Afacerilor Externe se adaptează la platforme digitale pentru comunicare în chestiuni diplomatice și afaceri de externe. Recunoaștem rolul mass media tradițională, dar și rolul din ce în ce mai mare al rețelelor sociale și a publicării online și a piețelor viitoare. În spiritul popularității, rețelele sociale au deschis noi modalități în care știrile pot ajunge la public și modul în care acestea reacționază, la rândul lor, devenind ele însele o sursă de informare. Iar astăzi, mai mult decât oricând, putem vorbi despre angajarea cetățeanului în procesul de a crea știri și al politicilor publice, indiferent de canalul care se folosește pentru transmitere.

Jurnalismul cetățenesc pe care l-am văzut pe programul dumneavoastră se va concentra pe faptul că există o schimbare în jurnalism, care are un impact deosebit în schimbarea agendei publice pentru instituții. Nu cu multă vreme în urmă, jurnalismul era pentru cei puțini care aveau o pregătire, o școală. Ei și opiniile lor dădeau forma agendei publice, însă, în timpuri mai recente, tehnologia a adus provocări enorme. Internetul a devenit o prezență zilnică și a evoluat de la rolul dedivertisment până la rolul de rețea de informare globală. oamenii creează știri, folosind același mediu. Deci cetățenii raportează, publică, laudă și critică pentru un public global, care înainte era la dispoziția numai a unor rețele mondiale. Deci, cetățenii pot face o diferență enormă.

Cazurile umanitare sunt un exemplu excelent. Știu, de asemenea, că vorbim de raportarea de dezastre, pentru salvare de vieți. Conferința aceasta dovedește că jurnalismul ajută și pe cei nevoiași. După cutremurul care a lovit Nepalul pe 25 aprilie, Facebook și-a activat capacitatea de a disemina informații pentru cei care așteptau știri despre cei dragi lor. Fiecare imagine pusă online făcea mai mult decât o mie de cuvinte și fără ajutorul dumneavoastră, a mass-media, n-am fi putut realiza atât de repede magnitudinea dezastrului și nevoia de a lua atitudine imediat. Acum un secol și jumătate trebuiau zile sau săptămâni, în funcție de distanță, pentru ca o telegramă să ajungă la destinație; astăzi, totul este transmis aproape instantaneu.

Diplomația digitală și comunicațiile digitale sunt indispensabile, complementare comunicărilor clasice. Dups-a spus de către șeful YouTube, s-a creat o formă mai deschisă de distribuție, rezultând descentralizare, și, mai important, de participare, având în vedere impactul Internetului, rețele sociale promovează politici sociale și alte metode deja stabilite. Deci, diplomația digitală aduce noi fațete diplomației, aducând provocări și oportunități. Comunicarea accelerează, există o curgere mult mai rapidă, un flux de informații mai rapid și capacitate mai bună de reacție la dezastre, posibilități de alertare a cetățeanului la pericole iminente saucoordonări pentru evacuări, de exemplu, din zone de risc.

Avem un public mai larg și comunicări bidirecționale care permit publicului să stabilească un dialog pentru emițător sau unul cu altul, dar generează și concurență pentru angajarea publică. Întrebarea la care trebuie răspuns acum este cum putem să convingem publicul să ne asculte mesajele? Dintre miliardele de mesaje pe care le au din atâtea surse, oficiale sau nu, după părerea mea, în plus, gestionarea și transmiterea de informații, provocarea pentru creatorii de conținut este livrarea unor date bazate pe dovezi clare. Ca ministru, nu pot să nu menționez că am mare încredere că puterea mass-media va fi covârșitoare în secolul XXI.

Media are impact asupra tuturor din lume și își va aduce contribuția la construirea democrației, prosperității. mass-media este numit câinele de pază al democrației, iar în contextul prezent geopolitic, mai ales în zona noastră imediată, cu crizele de securitate din multe locuri, dar și cu tendinele extremiste, este crucial ca presa să fie conștientă de acest rol important pe care îl are.

Ne bazăm pe dumneavoastră să vă continuați misiunea, ocrotind statul de drept, drepturile omului și libertățile fundamentale, ca și principiile și normele dreptului internațional. Dedicarea dumneavoastră la promovarea unei piețe media accesibile, dar care este dedicată principiilor de bază, de transparență și democrație, îmi dă speranța că mesajul dumneavoastră va ajunge la public nedistorsionat și clar, iar aceasta este cu atât mai relevant în acest moment, când vedem cum alter-ego-ul jurnalismului, propaganda, cum încearcă să prindă teren, se spune că adevărul te va elibera, iar jurnalismul adevărat reușește asta, pe o scară fără precedent, eliberând mințile oamenilor de opresie, ignoranță și teamă.

În era digitală de astăzi jurnalismul a ajutat oamenilor, a transformat oamenii obișnuiți în cetățeni globali, importanța misiunii sale nu poate fi ignorată și de aceea vă doresc succes și aș dori să ne vedem în parteneriat.

Vă urez succes la organizarea acestei conferințe! Și, din nou, un cald bun venit la București! Vă mulțumesc foarte mult.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
12,24
Cer senin
Umiditate:71 %
Vint:2,06 m/s
Sat
14
Sun
15
Mon
17
Tue
17
Wed
17
Arhivă Radio Chișinău