Care vor fi locurile de muncă ale viitorului? Și ce joburi ar putea dispărea peste 20 de ani?
-
12 Martie 2018 10:55
Automatizările și inovațiile aduse în ultimul timp de tehnologie ajung să schimbe fundamental piața muncii. Doar înțelegându-le, vom putea să ne adaptăm și să beneficiem de ele. Roboții și inteligența artificială fac posibilă această automatizarea. Și aduc cu sine promisiunea unei activități mai sigure, mai ușoare, mai rapide, mai productive și mai eficiente. Iar acest lucru se traduce, într-un final, prin creștere economică. Însă toate aceste noi tehnologii ridică și foarte multe întrebări legate de impactul pe care o să-l aibă asupra pieței muncii și a viitorului nostru. Cum ni se vor schimba joburile? Vom ajunge să ni le pierdem? Vom ajunge să fim cuceriți de către roboții? Sau vom coabită în cel mai plăcut mod?
În acest context al unui viitor posibil dominat de automatizări și roboței, un studiu realizat anul trecut de McKinsey & Company arăta că nu mai puțin de 30% dintre activitățile realizate în peste 60% dintre job-uri ar putea fi automatizate. Astfel că, joburile pe care le avem astăzi vor ajunge să se schimbe și din ce în ce mai mulți dintre noi vom ajunge să lucrăm și mai mult ajutați de tehnologie.
Prin urmare, oamenii care sunt deja adaptați la astfel de contact cu noile inovații vor fi principalii beneficiari. Pe când, ceilalți vor fi nevoiți să se adapteze și să acumuleze aceste noi experiențe într-un timp foarte scurt. Presiunea și mai mare va fi pusă tot pe această categorie, având în vedere potențialul de automatizare a tuturor activităților repetitive.
Și cu toate acestea, nu ar trebui să ne speriem. Tehnologia a creat mult mai multe joburi decât a distrus.
De altfel, se spune că tehnologia a dus la eliminarea unui singur loc de muncă, cel al liftierilor.
Așadar, în mod cert nu putem vorbi despre o dispariție totală a locurilor de muncă, ci poate de o redefinire a acestora. Însă, în mod cert, oamenii vor trebui să învețe lucruri noi pentru rolurile care îi așteaptă peste câțiva ani.
Un studiu realizat de Oxford University în 2013, numit The Future of Employment, a examinat 702 de ocupații, aflând că unele dintre acestea, precum casierii sau cei care lucrează în call center, sunt mai predispuse la automatizare decât altele, ca dentiști, doctori sau psihologi.