„Drive. Ce Anume ne Motivează cu Adevărat” de Daniel Pink

  • 14 Aprilie 2014 15:37
„Drive. Ce Anume ne Motivează cu Adevărat” de Daniel Pink

O constatare importantă, pe care o face Daniel Pink în cartea ”Drive” este faptul că remunerarea băînească a persoanelor, pentru a realiza o sarcină produce efecte doar pe termen scurt.

Pe termen lung, cei remunerați nu vor fi la fel de interesați în a realiza sarcinile, ceea ce se va răsfrânge asupra reușitei. Mai mult decât atât, la realizarea unei sarcini creative mult mai mare succes vor avea cei care nu au o recompensă externă. Pink ajunge la această concluzie după o serie de experimente, descrise detaliat în carte.

Autorul explică cum premiile bănești acordate elevilor pentru reușita școlară duc pe termen lung la scăderea rezultatelor acestora. În mediile în care recompensele externe sunt dominante, mulți oameni, lucrează numai până la punctul în care obțin recompense – nu mai mult. Așadar, dacă studenții primesc un premiu pentru a citi trei cărți, mulți nu vor alege o a patra, ca să nu mai vorbim de lecturi permanente.

Daniel Pink enumeră șapte defecte fatale ale măsurilor de motivare, utilizate de către majoritatea managerilor – recompense și pedepse.

1. Pot distruge motivația intrinsecă, adică motivația lăuntrică a persoanelor;

2. Pot diminua performanțele;

3. Pot paraliza creativitatea;

4. Pot elimina comportamentele pozitive;

5. Pot încuraja înșelăciunea, soluțiile rapide și comportamentul imoral;

6. Pot crea dependență;

7. Pot stimula gândirea pe termen scurt.

Daniel Pink, în această lucrare, ”Drive” nu exclude total motivarea cu recompense bănești, considerând-o în unele situații chiar necesară, mai ales atunci când este vorba despre sarcini mecanice și plictisitoare, care nu cer creativitate.

În partea a doua a cărții, autorul prezintă metoda ROWE – o idee revoluționară în management venită de la Cali Ressler și Jody Thompson, foști directori de resurse umane la compania americană de comerț cu amănuntul Best Buy. Aceștia au făcut un experiment: au anunțat angajații că în primele 90 de zile ale anului nu vor avea un program de lucru. Vor veni la serviciu când vor dori. Nu vor trebui să vină la o anumită oră, fiecare va trebui doar să-și facă treaba.

După câteva săptămâni, productivitatea companiei a crescut, stresul a scăzut (!) Motivul? Angajații se concentrau asupra muncii, mai degrabă decât asupra faptului că cineva îi consideră chiulangii, pentru că pleacă la ora trei pentru a vedea meciul de fotbal al copilului. Și cum majoritatea angajaților de la resurse umane a companiei Best Buy sunt programatori, proiectanți și persoane care desfășoară o activitate creativă, era un lucru esențial.

Metoda ROWE este implementată cu succes de Google, oferind angajaților câte două ore pe zi pentru a se ocupa de crearea unor produse noi. Potrivit Google, datorită acestei metode au apărut Gmail și Google Translate.

Așadar, ”Drive. Ce Anume ne Motivează cu Adevărat” de Daniel Pink este și un foarte bun îndrumar pe drumul către performanță.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Lumina cuvântului * Muzică
Meteo Chișinău
1,07
Cer acoperit de nori
Umiditate:93 %
Vint:4,12 m/s
Mon
3
Tue
7
Wed
5
Thu
4
Fri
2
Arhivă Radio Chișinău