VIDEO NASA | Sub stratul de gheață din Groenlanda ar exista încă un crater de impact

• 12 Februarie 2019 17:37

Oamenii de știință au realizat anul trecut că stratul gros de gheață din Groenlanda acoperă o traumă prin care a trecut planeta noastră, o revelație urmată recent de o nouă descoperire similară, relatează agenția Xinhua.

Un studiu publicat luni în jurnalul științific Geophysical Research Letters descrie posibila existență a celui de-al doilea crater de impact, îngropat sub stratul de circa 1,6 kilometri de gheață din nord-vestul Groenlandei.

Anunțul vine la scurt timp după descoperirea unui crater de 30 de kilometri lățime situat sub ghețarul Hiawatha din Groenlanda, prima structură rezultată în urma impactului unui meteorit descoperită vreodată sub calotele glaciare terestre.

''Singura structură circulară similară, care s-ar apropia ca mărime de acesta, ar fi o calderă vulcanică colapsată'', a declarat Joe MacGregor, glaciolog la NASA.

''Însă, zonele cu activitate vulcanică cunoscută din Groenlanda se află la câteva sute de mile depărtare. În plus, un vulcan ar trebui prezinte o anomalie magnetică pozitivă clară, pe care nu o observăm în acest caz'', a adăugat MacGregor.

Aflat la doar circa 183 km distanță de primul crater identificat, noua structură, cu o lărgime de aproximativ 36 km, s-ar fi format într-o altă perioadă, potrivit oamenilor de știință de la NASA.

Cercetătorii au descoperit că straturile de gheață care acoperă cel de-al doilea crater sunt mai vechi în comparație cu cele situate deasupra Hiawatha. În plus, al doilea crater este de două ori mai erodat.

În cazul în care se confirmă că este rezultatul impactului unui meteorit, acesta va fi cel de-al 22-lea cel mai mare crater de impact descoperit pe Pământ, potrivit studiului.

Echipa condusă de MacGregor a analizat imaginile brute obținute cu ajutorul radarelor pentru a alcătui o hartă a topografiei solului aflat sub stratul de gheață. Printre acestea se numără și imagini obținute cu un radar special în cadrul Operațiunii IceBridge desfășurată de NASA.

Datele obținute în urma Operațiunii IceBridge au relevat totodată o anomalie gravitațională negativă în zona respectivă, o caracteristică a craterelor de impact.

Sursa: AGERPRES