Veaceslav Ioniță: Trei handicapuri majore ale reglementării prețurilor la produsele petroliere (analiză)
-
30 Martie 2022 11:41
Expertul econoomic din cadrul IDIS „Viitorul”, Veaceslav Ioniță, prezintă câteva teze care „descriu trei handicapuri majore, care au perturbat bunul mers al lucrurilor pe piața produselor petroliere, în special în condiții de criză, când cel mai bine se vede tot eșecul acestei proaste reglementări”.
Potrivit economistului, a fost cea mai proastă și neinspirată decizie de a reglementa zilnic prețurile la produsele petroliere. „Așa ceva nu veți găsi nicăieri în lume, iar această reglementare nu are nimic în comun cu formarea corectă a prețurilor și protejarea cetățenilor de abuzurile companiilor petrolier. Moldova trece printr-o criză a creșterii prețurilor fără precedent în ultimii 20 de ani, dar mai mult de jumătate din știrile negative despre creșterea prețurilor sunt generate de produsele petrolier. Gazul s-a scumpit de 3 ori, dar știri negative despre aceste scumpiri sunt de cel puțin 4-5 ori mai puține decât despre produsele petrolier, care au înregistrat majorări de prețuri mult mai modeste. Prin acest mecanism absurd, actualei guvernării îi sunt aduse cele mai mari lovituri de imagine”, se arată în analiza publicată de expert pe blogul său.
Conform ultimului sondaj IDIS Viitorul, prețurile constituie cea mai mare preocupare a populației din R. Moldova, ele domină mult peste alte probleme din țară.
„Încă un detaliu extrem de important. Până la această modificare a mecanismului de reglementare orice majorare de prețuri la produsele petroliere, crea un val de revoltă împotriva companiilor petrolier, iar ANRE-ului i se imputa doar că nu intervine. Acum, toată furia oamenilor este îndreptată exclusiv asupra ANRE, iar companiile petrolier practic au dispărut din vizor. Trebuie să fii extrem de ”inteligent” ca să-ți atragi asupra ta toată vina”, menționează Veaceslav Ioniță.
Prezentăm mai jos analiza expertului economic:
”Liberalizarea” parțială a pieței produselor petroliere
O altă ”inginerie” a fost așa numita ”liberalizare parțială” a pieței produselor petrolier. Noi reușim să compromitem zeci de cuvinte nobile, iată că acum s-a reușit și compromiterea definitivă a cuvântului liberalizare, chiar dacă cea ce avem acum numai liberalizare nu este.
În fapt, pe piața cu amănuntul unde există o concurență acerbă între 70 de companii, noi avem reglementare zilnică estrem de strictă, iar pe piața angro unde de facto există doar 1-3 importatori reali și asistăm de facto la un monopol camuflat, s-a decis ”liberalizarea” prețurilor.
În rezultat am obținut o absurditate absolută, care merită să intre în manualele de economie. În martie 2022, prețurile angro la motorină au ajuns până la 28-29 lei/litru, în condiția când prețurile cu amănuntul la benzinării era de 25 lei/litru. Lucrurile au degradat atât de tare că a fost nevoie de intervenția Comisiei Situații Excepționale pentru a stopa acest dezmăț. În data de 10 martie s-a decis plafonarea prețurilor angro pe perioada stării excepționale, dar ce va fi mai departe nimeni nici nu se deranjează, ori până azi nu am văzut un proiect de lege ,care să rezolve acest handicap de prețuri
De fapt această ”liberalizare parțială” este un lobby obraznic în favoarea unui grup restrâns de companii. Au de suferit toți: noi consumatorii, aproape toate cele 70 companii petrolier, dar cel mai mult suferă agricultorii, care pentru prima dată în 30 de ani nu vor avea posibilitatea să procure motorină pentru lucrările de primăvară la preț preferențial. Ori până la această ”liberalizare” prețul angro la motorină era cu 1-1,5 lei/litru mai mic decât prețul cu amănuntul. Acum acest avantaj, de care se bucurau agricultorii nu mai este. Și toate aceste lucruri în favoare unui grup restrâns de companii petroliere.
La începutul de martie am asistat cu toți la un dezmăț al prețurilor la motorină, care are toate elementele unui abuz de poziție dominantă pe piață,. În astfel de circumstanțe Consiliul Concurenței a emis un comunicat, prin care ne reamintește competențele sale și ne asigură că dacă va fi necesar ei vor interveni. Despre începerea unei anchete în privința abuzului de poziție dominantă pe piață nici vorbă și asta în condiția intervenției fără precedent a Comisiei Situații Excepționale. Tot acest haos este rezultatul așa numitei ”liberalizări parțiale”, care de fapt este un lobby în favoarea a câtorva companii petroliere.
Creșterea decalajelor de prețuri
Mecanismul actual de reglementare a prețurilor nu reduce din șocuri, dar din contra le mărește. Mecanismul vechi, care tot era critica de noi, cel puțin permitea diminuarea șocurilor în cazul creșterii excesive a prețurilor. În mod obișnuit la acea vreme companiile petrolier aplicau un adaos comercial în mediu de 2,9 lei/litru (date conform anilor 2017-2020). În perioadă de criză, când prețul creșteau brusc, companiile petroliere scădeau adaosul comercial până la 2,0-2,2 lei/litru, astfel populația trecea mai ușor șocul. Când prețurile scădeau, ei din contra aplicau un adaos comercial de până la 4,7 lei/litru, însă populația nu simțea datorită prețurilor reduse. Pe termen lung ei obțineau aceeași 2,9 lei/litru, însă pe timp de criză ei adăugau mai puțin și-și compensau ratările în vremurile mai bune. Din grafic se vede foarte clar acest lucru.
Asta ca la construcția de drumuri, pentru a nu avea urcări/coborâri bruște, tai din deal și adaugi în vale. Astfel asiguri un drum lent.
Însă actuala reglementare procedează exact invers. Atunci când prețurile cresc companiile petrolier de facto pot aplica un adaos mult mai maree decât cel reglementat de ANRE de 2,62 lei/litru. Spre exemplu la 1 martie 2022 prețul de import al Benzinei a fost stabilit la nivel de 12,46 lei/litru, iar în data de 15 martie 2022, el a fost stabilit deja la nivel de 15,11 lei/litru. În asemenea condiții chiar dacă ei au importat benzina 2 săptămâni în urmă cu 12,46 lei/litru, ANRE prin mecanismul nou le permite să vând benzina luând în calcule 15,11 lei/litru. Astfel la marja lor comercială de 2,62 lei/litru se mai adaugă alți 2,65 lei/litru datorită mecanismului prost de reglementare. Drept rezultat, în condiții de criză, când prețurile și așa sunt mari, companiile petroliere pot avea adaos comercial și de 5 lei/litru.
Situația devine inversă, când piața se duce în jos și prețurile scad brusc companiile petrolier pot risca să aibă permis de ANRE un adaos comercial de ZERO lei/litru, cea ce pentru mulți poate fi fatal. Pe termen lung companiile vor avea aceeași 2,62 lei/litru, însă pe termen scurt în perioada de criză, acest mecanism de reglementare, doar majorează decalajele de prețuri. Din exemplu nostru de mai sus, cum ai lua pământ din vale și ai crește dealul. În loc de drum cât se poate de drept noi obținem un ”Rollercoaster” cu cele mai abrupte urcușuri și coborâșuri de prețuri. Anume acest element, determină cele mai mari șocuri pe piața produselor petroliere, lucru evident pentru cei cu cele mai vagi cunoștințe în matematica elementară.
Concluzii
Moldova se confruntă cu cele mai mari șocuri în domeniul energetic din istoria sa, însă aceste șocuri sunt amplificate de reglementarea extrem de proastă, care generează cele mai mari perturbații de prețuri din istoria Moldovei.
Formula actuală este una care generează zilnic revolte în rândul populației, creează o povară suplimentară de sute de milioane de lei pentru agricultori prin prețuri exagerate la motorină și creează riscuri reale de falimentare a zeci de companii petroliere și toate acestea pentru interesul îngust a 2-3 companii petroliere.
Cele mai mari lovituri de imagine în această jumătate de an, guvernarea le-a primit anume de la piața produselor petroliere. Dacă Președinta Maia Sandu sau Prim-Ministra Natalia Gavriliță vor decide să investighezi ce se întâmplă pe piața produselor petrolier, sunt gata să vin cu toată expertiza necesară, pentru a ajuta la aceste investigații.
Iar acum este imperativ să modificăm în regim de urgență legislația, astfel încât să scăpăm de această nenorocire, care de unii este numită ”mecanism de reglementare a pieței produselor petrolire”.