Un petrolier abandonat în Marea Roșie de 4 ani cu o cantitate uriașă de petrol la bord ar putea lăsa milioane de oameni fără apă

  • 12 Octombrie 13:52
Un petrolier abandonat în Marea Roșie de 4 ani cu o cantitate uriașă de petrol la bord ar putea lăsa milioane de oameni fără apă

Un petrolier abandonat din 2017 în largul Yemenului ar putea provoca o deversare de petrol uriașă în Marea Roșie, lăsând fără apă potabilă peste opt milioane de oameni și compromițând pescuitul local în doar câteva săptămâni, informează The Guardian.

FSO Safer a căzut în mâinile rebelilor Houtis în 2015, la începutul războiului civil din Yemen, după ce aceștia au cucerit coasta în largul căreia nava era ancorată. Petrolierul fusese transformat în 1987 în rezervor de petrol și ancorat la 7 kilometri de țărm, fiind deținut atunci de compania națională petrolieră. Nava are 362 de metri lungime și o capacitate de trei milioane de barili de petrol, scrie digi24.ro.

Starea navei FSO Safer s-a deteriorat în ultimii ani, iar în prezent se poată negocieri pentru descărcarea încărcăturii de 1,1 milioane barili de petrol. Vasul are la bord de patru ori mai mult petrol decât avea petrolierul Exxon Valdez, care a provocat o deversare dezastruoasă de petrol în Golful Alaska, în 1989, iar șansele producerii unui astfel de eveniment și în cazul FSO Safer sunt tot mai mari.

Pata de petrol se va întinde în afara apelor yemenite și va afecta Arabia Saudită, Eritrea și Djibouti, potrivit ultimelor estimări, care examinează impactul la o săptămână de la producerea deversării.

Negocierile între rebelii Houthi, guvernul yemenit recunoscut de ONU și ONU s-au blocat, în ciudat numeroaselor avertismente, inclusiv din partea Consiliului de securitate al ONU, privind ce s-ar întâmpla dacă petrolierul explodează, se rupe sau începe să piardă încărcătura.

Oficialii ONU nu au reușit să obțină permisiunea de a întreține vasul, inclusiv carena sa ruginită. În prezent, doar șapte persoane se ocupă de mentenanța vasului.

ONU a încercat să obțină permisiunea rebelilor Houthi să inspecteze vasul, însă aceștia vor garanții că vasul va fi și reparat, operațiune care presupune fonduri pe care ONU nu le are disponibile.

Ce s-ar întâmpla în cazul unei deversări

Potrivit prognozei publicate luni în jurnalul Nature Sustainability on Monday, deversarea de petrol va duce probabil la închiderea porturilor Hodeidah și Salif în două săptămâni, amenințând livrarea a 200.000 de tone de combustibil, echivalentul a 38% din necesarul național. Prețurile carburanților ar putea crește cu până la 80%, iar absența combustibilului pentru pompele de apă ar însemna că 8 milioane de oameni ar rămâne fără apă curentă. Totodată, 2 milioane de oameni își vor pierde accesul la apă dacă instalațiile de desalinizare a apei vor fi poluate.

Deși jumătate din petrolul deversat ar urma să se evaporeze din apă în primele 24 de ore, restul va ajunge în aproximativ șase zile pe coasta yemenită de vest, iar la porturile din sud în câteva săptămâni.

Numărul celor care ar urma să aibă nevoie de hrană variază între 5 și 8 milioane de oameni, în funcție de câte porturi vor fi afectate de scurgerea de petrol. Estimările depind de sezonul în care se va produce deversarea și cantitatea deversată.

În cel mult trei săptămâni, aproape toate activitățile yemenite de pescuit în Marea Roșie vor fi afectate. Recifurile de corali din Marea Roșie, studiați pentru uimitoare lor rezistență la încălzirea apei mării, sunt în pericol.

"Deversarea ar putea afecta comerțul global din strâmtoarea Bab el-Mandeb, lată de 29 de kilometri în cel mai îngust punct, pe unde trece 10% din traficul comercial naval. Zonele închise pentru curățare ar putea duce la redirecționarea traficului naval, iar transporturile vor fi întârziate pentru că navele expuse la petrol vor trebui curățate", se arată în raportul publicat în jurnalul Nature Sustainability. Prognoza adaugă că "posibilitatea unei deversări este tot mai probabilă. Nava Safer, tot mai afectată, are carena simplă, adică o eventuală spărtură va duce la vărsarea petrolului direct în mare. Apa a intrat în camera motoarelor în mai 2020, după ce o țeavă s-a spart, iar sistemul anti-incendiu al navei nu mai funcționează. O deversare de petrol s-ar putea produce în urma unei spărturi sau unui incendiu".

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnalul de prânz București
Meteo Chișinău
9,96
Ceață
Umiditate:98 %
Vint:0,45 m/s
Tue
7
Wed
3
Thu
5
Fri
9
Sat
6

Curs oficial BNM 29 Noiembrie 2021

MDL RATĂ TREND
EUR 20.0067 0.1206
USD 17.7357 0.0096
RON 4.0421 0.0244
UAH 0.6543 -0.0016
RUB 0.2348 -0.0026
Arhivă Radio Chișinău