Spitalele raionale care au intrat în top 5 cu cel mai înalt scor al performanței activității lor
-
02 Ianuarie 2020 12:40
Spitalele raionale Cahul, Ungheni, Drochia, Cantemir și Edineț s-au aflat, anul trecut, în top cinci instituțiilor medicale, care au obținut cel mai înalt scor al rezultatelor obținute pentru o serie de indicatori generali și specifici activității lor.
Trei dintre ele au fost lidere în clasament și în 2017. Este vorba de Cahul, Ungheni și Cantemir, scrie sanatateinfo.md.
Astfel, lider în top este Spitalul din Cahul, care a obținut 1994 de puncte, cu 77 mai multe în comparație cu 2017. Instituția a obținut este urmată de spitalul din Ungheni, cu 1956 de puncte (1897 de puncte în 2017), apoi de spitalul din Drochia, care, de asemenea, a obținut o creștere de 64 de puncte și a ajuns 1902 puncte în 2018. Spitalul din Cantemir a obținut 1871 de puncte. Instituția a înregistrat o creștere nesemnificativă, de doar 1 punct. Spitalul Raional Edineț a acumulat, anul trecut, 1825 de puncte, cu 87 mai multe în comparație cu anul precedent.
Spitalele care se află la coada clasamentului sunt spitalele raionale din Anenii Noi (1489 de puncte), Leova - (1441 de puncte), Ialoveni – (1400 de puncte), Călărași – (1436 de puncte) și Taraclia – doar (1102 puncte).
Scorul spitalelor este calculat în fiecare an și publicat pe platforma spitale.md. Acesta reprezintă un scor de referință în evaluarea performanței unor spitale în comparație cu altele similare, de același profil din Republica Moldova. Scorul este calculat conform unei metodologii complexe în baza informației statistice raportată de către fiecare spital. Astfel, spitalele acced în topul celor mai performante instituții medicale de același profil.
Scorul include 22 de indicatori la nivelul spitalului, recomandați și utilizați la nivel internațional (OMS, OCDE, AHRQ etc), categorisiți în trei domenii, în conformitate cu componentele clasice ale asistenței medicale și anume:
- Evaluarea structurală, care măsoară caracteristicele de mediu în care pacientul consumă serviciile de sănătate și are o pondere de 25% în scorul spitalului.
- Evaluarea de proces măsoară condițiile în care spitalul furnizează servicii de sănătate pacienților la standardele recomandate și are o pondere de 30% în scor. Evaluarea de proces include 6 indicatori de utilizare.
III. Evaluarea de rezultat măsoară condițiile ce survin în procesul furnizării serviciilor de sănătate pacienților și are o pondere de 45% în scorul spitalelor. Evaluarea de rezultat include 9 indicatori de calitate.
Pentru calcularea Scorului spitalelor se utilizează informațiile și datele care sunt oferite de către Compania Națională de Asigurări în Medicină, Agenția Națională pentru Sănătate Publică și biroul național de statistică. Datele sunt oferite de aceste instituții peste un an de activitate a instituțiilor medicale.
Scorul nu a inclus evaluarea receptivității (satisfacția pacientului) ca dimensiune a performanței, precum și evaluarea condițiilor sanitaro-igienice și tehnice, din cauza lipsei datelor.
Totodată, lipsa uniformității datelor pentru evaluarea performanței tuturor spitalelor publice determină imposibilitatea comparării spitalelor într-un cadru operațional unic și din aceste considerente, a inclus doar spitalele raionale.