Spectacolul „Chiritza în concert” al Teatrului Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca se joacă pentru prima dată la Chișinău
-
16 Septembrie 2022 16:30
Spectacolul „Chiritza în concert” de la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca, se joacă pentru prima dată la Chișinău. Într-un interviu pentru Radio România Chișinău, directorul artistic al teatrului, Ștefania Pop-Curșeu a spus că spectacolul-concert „Chirița în concert” este un mix după doi clasici: Vasile Alecsandri și Matei Millo. Scenariul este adaptat pe muzica scrisă de Ada Milea, punând accent pe mai multă varietate și intensitate.
Rezultatul este o comedie spumoasă, cântată într-un neaoș grai moldovenesc. Exemplificăm câteva secvențe pline de haz: Chirița se prezintă „Draji spectatori, io îs victima lui Vasâli… Alecsandri / Ăla m-o facut di râs pi mini, pi rudili mieli, pi soțu’ meu șî pi copchii / Reporterii mă vânează mereu / Televiziunili stau ciorchini-n juru’ mieu / N-am voie să fac greșăli di vocabular / Că imediat îs ruptî-n bucăț’ di vreun ziar“. Un alt exemplu ar fi sfaturile pentru cucerirea, păstrarea și abandonarea bărbatului: „Fetilor, să vi-i doriți nu-i suficient / Triebi sî munșiți sî-l fașieți pi barbat atent / Cî io când m-am măritat, așa am proședat / Niși nu mi-o plăcut Bârzoi și totuși l-am luat / Ah, îmi amintieeesc di prima întâlniri / Atunși el era mai gras șî io eram subțâri / Aviem rochie di mătasî șî păru încrețât/ Șî uiti-așa niști mărjieli îmi atârnau la gât / Zî-i!“
E prima dată pentru un spectacol mare de calibrul „Chirița în concert” la Chișinău. Mă bucur foarte mult cp am reușit să onorăm invitația dnului Petru Hadârcă. E un spectacol care sunt convinsă că va bucura foarte mult spectatorii din Chișinău. Actorii teatrului național din Cluj, împreună cu Ada Milea, au reușit o combinație a acelor mai puternice motive și elemente dramatic-comice din Chirița lui Alecsandri. Au reușit să le redea, să crească potențialul lor comic prin muzică. Este un concert despre o Chiriță, care poate este cea mai apropiată Chiriță de ceea ce își dorea Alecsandri și Millo înainte: o Chiriță care cântă, care e profund impregnată de mediul din care vine, care descoperă lumea din afară. E și din Chirița în voiaj, Chirița în provincie, e până la urmă acel personaj emblematic pe care îl regăsim și astăzi, culmea.”
Despre Chirița: „e acel personaj permanent reprezentativ pentru o anumită clasă socială, sau pentru anumită pretenție fără fundament care există fără cauză în cazul anumitor persoane, care devin ridicole tocmai prin această pretenție exagerată pe care o au, și pe care, har, Domnului!, o întâlnim și astăzi, nu doar în secolul XIX, atât la oameni, cât și la oameni care doresc să fie acolo unde nu le este locul, și atunci, bineînțeles, că ironia iese la suprafața, tot mecanismul comicului, care e, de data aceasta cum spuneam, de muzică, pentru că ajută tot ce înseamnă ritm. Inventivitatea verbală a jocurilor de cuvinte pe care o găsim la Ada Milea, ajută enorm și dă o notă de creativitate spectacolului. Din Chirița, Ada Milea face un rol absolut excepțional. Este Matei Rotaru, Cornel Răileanu care e Bârzoi, Mihnea Blidariu, Sânziana Tarța, Cristian Rigman. Toți actorii noștri sunt actori foarte buni și instrumentiști foarte buni, pare să fie suprinzător pentru un spectacol de teatru. E un spectacol concert, complex, specific Adei Milea, și foarte potrivit pentru Alecsandri și Milo, aveam acele cântecele comice. Era acea modă la sfârșitul secolului XIX cu inserarea momentelor musicale între diverse scene vorbite, or aici tocmai acele momente musicale sunt complet regândite într-o cheie postmodern, într-o manieră absolut actuală, și devin baza, și cea care susține întreaga structură a spectacolului.”, a declarat pentru Radio România Chișinău Ștefania Pop-Curșeu.