SONDAJ | Investițiile donatorilor și ale instituților financiare: Așteptări și realități ale anului 2020, în șase țări
-
21 Decembrie 2020 12:08
Noblet Media și Info Sapiens au prezentat un sondaj privind percepția organizațiilor internaționale de către consumatorii activi din Republica Moldova, Ucraina, Azerbaidjan, Belarus, Georgia și Uzbekistan.
Compania de Comunicare Noblet Media, afiliată Edelman, în parteneriat cu agenția de cercetări Info Sapiens, a prezentat un sondaj privind percepția organizațiilor internaționale de către consumatorii din țările în care operează companiile. Sondajul face parte dintr-un sondaj integrativ al punctelor de vedere sociale și economice ale clasei mijlocii și superioare, realizat de Noblet Media și Info Sapiens în anul 2020. Studiul are drept scop prezentarea portretului celor mai activi consumatori, stabilind tonul pentru viața economică din Republica Moldova Ucraina, Azerbaidjan, Belarus, Georgia și Uzbekistan.
„În ultimii 10 ani, Noblet Media a lucrat cu companii internaționale și locale și cu organizații internaționale. Acum suntem implementatorii mai multor proiecte finanțate de donatori și este crucial pentru noi să urmărim schimbarea percepției și a încrederii față de principalele organizații donatoare de către consumatorii activi din regiune. Recunoaștem importanța comunicării bazate pe date - fiind pe deplin conștienți de comportamentul, obiectivele, problemele și provocările publicului țintă, dezvoltăm campanii eficiente care să răspundă nevoilor lor specifice. Odată cu prăbușirea economică cauzată de pandemie și schimbarea modelelor de comportament pe piețele noastre majore, am inițiat sondajul, căutând cele mai fiabile modalități de a transmite mesaje cheie și de a lucra cu reputația partenerilor noștri”, a declarat Evgeniya Pankratieva, CEO Noblet Media CIS .
Sondajul este format din 8 blocuri, iar primul reflectă percepția donatorilor și a organizațiilor internaționale, precum și profilurile naționale ale publicului țintă. Acestea sunt principalele constatări privind încrederea, percepția și evaluarea activității donatorilor și a organizațiilor internaționale din regiune:
Încrederea în organizațiile internaționale. Ucrainenii au cea mai mare încredere în toți donatorii internaționali importanți, acordând cel mai mare nivel de încredere UE (74%). La fel și moldovenii: 59% au spus că au încredere în UE. Agențiile ONU au cea mai mare încredere a azerilor, a belorușilor și a uzbecilor: UNICEF (35%, 39% și 51%) și PNUD (44%, 42% și 39% dintre respondenții din țările menționate). Banca Mondială este, de asemenea, cel mai de încredere donator al uzbecilor (51%) și al belorușilor (53%). Respondenții din Georgia au cea mai mare încredere în UE (59%), PNUD (53%) și USAID (51%).
Donatorii principali. În Ucraina (64%) și Georgia (45%), FMI este perceput ca principalul donator. În Azerbaidjan (51%) și Uzbekistan (65%), respondenții consideră că Banca Mondială investește cel mai frecvent în țara lor și oferă sprijin pentru granturi. În Belarus - BERD (48%), în timp ce în Republica Moldova și Georgia - UE (54% și 44%), conform opiniei respondenților.
Percepția investițiilor realizate de donatori. Respondenții din toate țările, cu excepția Azerbaidjanului, consideră că majoritatea investitorilor și donatorilor investesc în sectorul energetic. În Azerbaidjan, investițiile se îndreaptă cel mai des către sectorul petrolului și gazului, potrivit opiniei a 86% dintre respondenți. Domeniile farmaceutic și cel al infrastructurii se numără, de asemenea, printre sectoarele majore care beneficiază de investiții în regiune: 38 și 49% dintre respondenții din Uzbekistan și Republica Moldova au ales produsele farmaceutice, în timp ce 38% dintre georgieni au spus că este infrastructura. Conform sondajului, producția de mașini închide primele 5 sectoare cele mai finanțate din regiune, cu cea mai mare rată în Belarus (34%) și Uzbekistan (37%).
Succesul investițiilor străine. Respondenții din toate țările, cu excepția Azerbaidjanului și a Republicii Moldova, consideră, de asemenea, că investițiile în sectorul energetic sunt cele mai de succes. În Azerbaidjan, investițiile în sectoarele petrolului și a gazelor sunt percepute ca fiind cele mai de succes cu 93%, în timp ce 70% dintre respondenții din Republica Moldova susțin că investițiile în industria farmaceutică sunt de succes. Alte investiții de impact au fost făcute în domeniul ecologiei în Georgia (39%), în domeniul educației în Republica Moldova (52%), produse farmaceutice în Uzbekistan (41%), asistență medicală în Ucraina (25%) și fabricarea de mașini în Belarus (39%).
Valoarea reformelor. Ucrainenii arată cel mai des înțelegerea faptului că donatorii occidentali promovează reforme utile în țara lor - 44% consideră că acesta este principalul beneficiu al investițiilor. Belarușii și moldovenii au cea mai mică percepție pozitivă asupra donatorilor occidentali, în comparație cu alte țări - 12% și respectiv 14% au declarat că țările lor nu au niciun beneficiu din investiții, credite și sprijin acordat de organizațiile internaționale.
Percepția donatorilor majori. FMI este perceput ca principal donator în Ucraina (64%). Banca Mondială preia conducerea în Azerbaidjan (51%) și Uzbekistan (65%). Respondenții din Belarus consideră că BERD investește cel mai des în țara lor (48%), în timp ce moldovenii (54%) consideră Uniunea Europeană ca principal donator. În Georgia, respondenții consideră FMI și donatorii majori ai UE în proporții aproape egale (45%, respectiv 44%).
Lipsa de comunicare. Cetățenilor din toate țările le lipsește o comunicare clară cu privire la conținutul programelor financiare ale donatorilor internaționali, în timp ce ucrainenii sunt publicul cel mai informat - 34% susțin că programele financiare sunt comunicate clar. Cetățenii din Belarus (77%), Moldova (77%) și Uzbekistan (78%) simt în cea mai mare parte lipsa de comunicare.
Surse de informare de încredere. Ucrainenii (60%), azerbaidjanii (53%) și moldovenii (60%) folosesc cel mai adesea site-urile media pentru a primi știri despre ceea ce se întâmplă în țară și în străinătate, în timp ce belorușii (50%), georgienii (50%) și uzbecii (48%) aleg rețelele sociale drept sursă principală de informare.
„Sondajul a arătat că cetățenilor din toate cele 6 țări le lipsește o comunicare clară despre conținutul programelor financiare ale donatorilor internaționali. Cu toate acestea, ucrainenii sunt relativ cel mai informat public. Mai mult, oamenii din Ucraina demonstrează un nivel foarte bun de încredere pentru donatorii internaționali, iar acest indicator este mult mai mare în comparație cu celelalte țări din regiune. Acest lucru, înseamnă că în cazul ucrainenilor, poate aduce modele de lucru eficiente partenerilor noștri internaționali, iar experiența noastră de lucru comun cu donatorii din Ucraina poate fi perspicace pentru organizațiile internaționale din țări precum Belarus, Republica Moldova, Georgia, Azerbaidjan și Uzbekistan”, a notat Inna Volosevych, director adjunct Info Sapiens.