Serviciul de patrulare pe biciclete al Poliției se extinde în alte patru raioane ale R.Moldova
-
12 Noiembrie 2020 10:52
Douăzeci de polițiști, inclusiv o femeie, vor patrula pe biciclete în locurile publice din Orhei, Anenii Noi, Edineț și Ungheni. Datorită bicicletelor, oamenii legii vor ajunge mai rapid în locurile unde mașinile de poliție nu au acces. Ei vor asigura securitatea cetățenilor în parcuri, piețe, locuri de agrement și vor interveni în toate cazurile de urgență, cum ar fi, de exemplu, căutarea copiilor pierduți, potrivit unui comunicat la IGP.
Polițiștii au trecut printr-un program internațional de instruire, în cadrul căruia au învățat cum să patruleze corect și eficient, utilizând bicicleta din dotare. Inițiativa se înscrie într-un proiect implementat de PNUD cu sprijinul Guvernului SUA.
Manevrarea bicicletei, tacticile de apărare și controlul mulțimii sunt abilități pe care polițiștii le-au dobândit în cadrul cursurilor de instruire, facilitate de doi experți străini. Pe lângă orele de teorie, polițiștii au făcut multe exerciții practice, la care au deprins diferite modalități sigure de a merge pe bicicletă și de a frâna brusc, de a ocoli obstacolele și a trece prin mulțime. Ei au învățat că bicicleta îi poate ajuta și la autoapărare. Totodată, instruirea a inclus și lecții practice de acordare a primului ajutor medical, toate bicicletele fiind echipate cu truse medicale.
Echipa de audienți ai cursurilor de pregătire va completa efectivul de polițiști care patrulează în prezent pe biciclete în raioanele Cahul, Leova, Cantemir, dar și în municipiile Chișinău și Bălți. Acest serviciu numără 70 de angajați, dintre care cinci sunt femei.
Toate patrulele de polițiști pe biciclete sunt dotate cu echipamente necesare. Bicicletele au semne distinctive ale poliției - girofare și sirene. Conform procedurilor interne, patrula poliției se constituie din cel puțin două persoane, pentru a reacționa mai eficient și în siguranță la situațiile care pot apărea în spațiul public,se mai arata in comunicat.
Avantajele patrulării pe biciclete sunt evidente: apropierea de comunitate, beneficiile pentru mediul ambiant, costurile reduse pentru întreținere, intervenția rapidă în cazurile de urgență și accesul ușor în locurile unde patrularea cu mașina nu este posibilă.
„Subdiviziuniunile de polițiști de patrulare pe biciclete reprezintă schimbarea reală în partea ce ține de modul de interacțiune cu oamenii. Patrula pe biciclete este mai eficientă din punct de vedere al cheltuielilor, ea consolidează capacitatea poliției de a aplica legea, este mai ecologică și sporește numărul de interacțiuni între poliție și public. Vreau să cred că acești ofițeri se vor remarca și vor reuși să contribuie pozitiv asupra felului în care publicul percepe poliția”, a menționat Timothy Buckley, Directorul Secției Justiție Penală și Aplicarea Legii, Ambasada SUA în Republica Moldova.
„Asistența oferită de Guvernul SUA și PNUD în organizarea acestui curs de formare vine în sprijinul eforturilor naționale de a avansa în implementarea conceptului de activitate polițienească comunitară și de a spori încrederea oamenilor în poliție”, susține Viorel Albu, manager de proiect PNUD Moldova.
Bicicletele îi aduc pe polițiști mai aproape de oamenii din comunitate
Marina Iordachi, ofițer superior în cadrul Inspectoratului Național de Securitate Publică, este prima polițistă antrenată în patrularea pe bicicletă. Potrivit ei, buna pregătire a polițiștilor este extrem de importantă pentru a asigura eficiența serviciului.
„În timpul patrulării pot apărea tot felul de situații neprevăzute. De aceea polițiștii trebuie să cunoască tehnici de manevrare a bicicletei în situații de risc, tacticile de apărare, de care avem nevoie în activitatea de zi cu zi. Primul avantaj, pentru noi, polițiștii, este că practicăm sportul și ne menținem într-o formă fizică bună. Totodată, bicicleta ne permite să ajungem în unele locații într-un timp mai restrâns, să fim în permanență alături de oamenii din comunitate”.
În perioada pandemiei, în obligațiunea polițiștilor implicați în patrulare intră și asigurarea prevederilor legale privind regulile de distanțare socială, pentru a preveni transmiterea infecției cu coronavirus, spune Marina Iordache. Reacțiile oamenilor sunt, în mare parte, pozitive, susține polițista: „Lumea acceptă noul nostru mod de patrulare. Din propria experiență am observat că, în acest caz, oamenii sunt mai deschiși, mai predispuși să se apropie de noi, să ne întrebe ceva, să le oferim ajutorul sau să colaboreze cu noi”.
Unul dintre polițiștii care va începe patrularea pe biciclete în anul curent este Dionisie Cebotarenco, angajat al Inspectoratului de Poliție din Orhei. „Deoarece bicicleta are dimensiuni mult mai mici, putem intra peste tot. Dacă persoana pe care o urmărim are o pregătire fizică foarte bună, șansele să o prindem sunt mai mari, dacă mergem cu bicicleta, care depășește de 4-5 ori viteza de deplasare a unui om. Inițial mi se părea că e simplu să patrulezi cu bicicleta, dar după instruire am înțeles că sunt o mulțime de nuanțe de care trebuie să ții cont dacă vrei să activezi eficient. Dacă neglijezi recomandările experților, faci 5-10 kilometri și ești epuizat, iar misiunea e compromisă”, spune polițistul.
Serviciul de patrulare pe biciclete a fost lansat, ca proiect-pilot, în Chișinău, în octombrie 2017 de Ambasada SUA. Ulterior, serviciul a fost extins de PNUD cu suportul Guvernului SUA în câteva raioane ale Republicii Moldova.
Ministerul Afacerilor Interne și Poliția Republicii Moldova au o colaborare îndelungată cu Guvernul Statelor Unite și PNUD, timp în care au fost realizate mai multe activități menite să consolideze capacitățile instituționale și profesionale ale angajaților poliției, pentru a asigura un mediu sigur pentru fiecare bărbat și femeie din Republica Moldova și pentru a spori nivelul de încredere al populației în poliție.
Proiectul „Suport pentru reforma instituțiilor de aplicare a legii în Moldova” este implementat de PNUD cu sprijinul financiar al Guvernului SUA.