Șeful USAID, Jeff Bryan: „40% din moldoveni nu au economii, totuși 70% din populație raportează că și-au stabilit obiective financiare și lucrează în direcția atingerilor acestor obiective”

  • 31 Octombrie 2023 14:06
Șeful USAID, Jeff Bryan: „40% din moldoveni nu au economii, totuși 70% din populație raportează că și-au stabilit obiective financiare și lucrează în direcția atingerilor acestor obiective”

Banca Națională a Moldovei lansează cea mai mare campanie națională de educație financiară din Republica Moldova, cu suportul USAID. Campania va include un șir de evenimente și produse educaționale, destinate diferitelor categorii de consumatori pentru a-i ajuta să cunoască și să înțeleagă sistemul financiar, respectiv să ia decizii financiare corecte în viața cotidiană.

Un studiu privind evaluarea educației financiare în R. Moldova arată că circa două treimi din respondenți s-au autoevaluat la nivelul „mediu” privind  cunoștințele financiare. Mai mulți cetățeni consideră că au cunoștințe scăzute (19.4%) în domeniul financiar decât cei care susțin că au cunoștințe peste medie (12.9%). 

Campania națională de educație financiară este adresată tuturor cetățenilor și își propune să intensifice eforturile de educație financiară în societate. Astfel, consumatorii vor afla ce posibilități de economisire și investire există în Republica Moldova, care este legătura dintre risc și venituri, cum de comparat corect diferite oferte de creditare,  care sunt riscurile asociate criptomonedelor etc.

Guvernatorului Băncii Naționale, Octavian Armașu, a declarat că această campanie are scopul de a ajuta cetățenii să înțeleagă sistemul financiar și noțiunile financiare de bază.

„Este important să ajutăm cetățenii să se integreze mai ușor în lumea financiară, mai ales când lumea inovatoare avansează în ritm accelerat. Documentul va concentra abordările de educație financiară pe diferite arii de competență și va permite unificarea eforturilor autorităților și a societății civile în acest demers important. Este important ca cetățenii să cunoască mai bine oportunitățile noi oferite pe piața financiară și să ia decizii în beneficiul său și a familiei sale. Această campanie implică o serie de activități de diseminare a cunoștințelor financiare și își propune să ajute cetățenii Rep. Moldova să înțeleagă ce reprezintă sistemul financiar, noțiunile financiare de bază și diversitatea serviciilor finanțare din țara noastră”, a declarat Octavian Armașu.    

Noul director al Misiunii USAID Moldova, Jeff Bryan, a punctat în cadrul evenimentului că alfabetizarea financiară nu este un lux, ci o necesitate.

„40% din moldoveni nu au economii, totuși 70% din populație raportează că și-au stabilit obiective financiare și lucrează în direcția atingerilor acestor obiective. Această strategie de educație financiară națională vine să acopere această lacună ajutând cetățenii din Rep. Moldova să ofere un venit familiilor și să economisească cheltuielile pentru a le investi în educație. Statele Unite dedică sprijin pentru a consolida capacitățile digitale a Rep. Moldova, instruind și susținând reformele care încurajează investițiile în sectorul privat în economia Rep. Moldova”, a menționat Jeff Bryan.

Pentru a înțelege mai bine nevoile oamenilor, cu suportul USAID, a fost realizat un sondaj privind nivelul de educație financiară a populației. Studiul arată că sunt necesare eforturi pe termen lung în această direcție, deși, oamenii sunt preocupați de probleme care îi afectează direct, spre exemplu inflația, a spus reprezentantul USAID, Eugen Ghilețchi.

„Rezultatele sondajului indică în mod clar că este nevoie de eforturi susținute pentru o perioadă îndelungată de timp, pentru ca să permită oamenilor să ajungă la un nivel destul de înalt de confort. Conform rezultatele sondajului circa 85% de moldoveni înțeleg ce înseamnă inflația. Atrag atenția că în anul 2020 conform aceluiași sondaj, doar puțin peste 60% din moldoveni au răspuns că înțeleg ce înseamnă inflația. Am avut un salt de peste 25 de puncte procentuale în această perioadă. Așadar, oamenii se preocupă de problemele pe care îi afectează în fiecare zi. Noi credem că educația financiară în școli este necesară fiindcă ea poate să seteze un fundament, dar ea nu este suficientă, pentru că de la etapa de școală până când omul ajunge să ia anumite decizii financiare trece o perioadă destul de lungă de timp”, a declarat  Eugen Ghilețchi. 

Campania se va desfășura pe durata unui an, până în toamna anului 2024, și va cuprinde tot teritoriul Republicii Moldova.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Lumina cuvântului * Muzică
Meteo Chișinău
14,24
Cer senin
Umiditate:54 %
Vint:2,57 m/s
Mon
17
Tue
19
Wed
16
Thu
13
Fri
12
Arhivă Radio Chișinău