Scriitorul Ion Hadârcă prezintă publicului o nouă carte, o compilație de cronici despre războiul din Ucraina

• 05 Aprilie 2023 10:00
0%
00:00:00
00:00:00

Scriitorul Ion Hadârcă prezintă publicului o nouă carte, o compilație de cronici despre războiul din Ucraina. Cartea sa, „Ruinele și runele războiului. Cronica primelor 101 zile de agresiune rusă”, a apărut la editura ”Prut Internațional” și oglindește primele luni de război, date esențiale, tendințe, ruinele dezastrului lăsat în urmă de armata Federației Ruse, precum cele din Bucea și Izium, dar și faptele eroice ale poporului ucrainean, scrie Radio Chișinău.

„Războiul este cancerul, tumoarea malignă a speciei terestre de humanoizi. Războiul este copilul bastard al Istoriei. Pentru a-și motiva demența și sluțenia înnăscute, războiul escamotează, strâmbă și violează cursul Istoriei ca să o lipsească de viitor. Războiul este un demon stârnit din cavernele trecutului. Acolo i-i locul și mormântul funest. El n-are ce căuta în lumea prezentă, în con-tem-po-ra-ne-i-ta-te”, scrie Ion Hadârcă în cartea sa:

„Am căutat și am încercat să fixez momentul dezastrului, al ruinării, a ceea ce aduce negrul, războiul. Și apoi, mi-am dat seama, văzând faptele de eroism, mi-am zis că trebuie să existe și necesitatea aceasta de a accentua ceea ce se opune răului, ruinei. Chiar dacă țara trece prin calvarul acesta, și sunt orașe întregi, noi vedem ce se întâmplă acum în Bahmut – este un oraș care totuși rezistă. Rezistența – această capacitate omenească de a transmite un alt mesaj că se poate rezista, chiar cu mijloace destul de modeste. În fiecare zi auzim chemările președintelui Zelenski, să mai dea ajutor frații, prietenii, cei care își dau seama că dezastrul acesta este unul global”.

Este o cronică emoționantă, ce poate fi folosită precum un document istoric, a spus ambasadorul Ucrainei în Rep. Moldova, Marko Șevcenko:

„Prima mea impresie este că pe de-o parte autorul acestei lucrări este foarte obiectiv și păstrează echidistanța, dar pe de altă parte – poziția lui civică este foarte bine reflectată. Poate fi folosită ca o scurtă cronică de război, cel puțin primul sfert de război, iar pe de altă parte este o lucrare cu efect literar cu valorificare. După părerea mea, ar putea fi folosită cel puțin în clasele 10, 11, 12 ca o carte de studiat și în școală”.

Titlul lucrării poate fi interpretat ca două aspecte din contemporaneitatea belicoasă, precum ruinele care șochează prin distrugerea civilizației și runele ce trimit către ritualuri utilizate mai demult în a avea protecția divină, a spus vice-președintele Uniunii Scriitorilor din Moldova, Ivan Pilchin:

„Este un joc de cuvinte pentru  că este vorba despre urmările pe care le lasă agresiunea militară rusă în spațiul ucrainean, este vorba despre ruine. Pe de altă parte runele ne trimit la acel alfabet vechi scandinav care se utiliza în scopuri magice de către luptătorii de altă dată. În rune au fost scrise anumite cuvinte pe armele de război, pentru a se proteja de inamic, pentru a avea susținerea zeilor în timpul luptei, și iată acest joc de cuvinte este de fapt o încercare de a arăta atât dezastrul cât și eroismul  care are loc în acest război”.

Ion Hadârcă s-a născut la 17 iunie 1949, în comuna Sângereii Vechi, raionul Sângerei. Este poet, traducător și om politic, deputat în primul Parlament al Republicii Moldova, semnatar al Declarației de Independență.

Din anul 1978 este membru al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova.