Republica Moldova trebuie să încurajeze comerțul online în favoarea celui offline, opinie
-
20 Septembrie 2021 09:07
În condițiile unei competiții globale, când s-au rupt frontierele și comerțul online nu mai ține de poziția geografică, orice barieră pusă de către autoritățile Republicii Moldova în calea comerțului online, este în favoarea agenților economici străini și în defavoarea celor din țară. Din cauza acestor bariere comerțul online extern crește, iar cel din interiorul țării - rămâne în urmă. În ultima perioadă, în interiorul țării comerțul online a crescut doar datorită plăților online a facturilor. Procurările de bunuri sunt incomparabil de mici cu ceea ce se procură de peste hotare. Despre aceasta vorbește Veaceslav Ioniță, expertul în politici economice al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în cadrul educației de vineri, 17 septembrie, a emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.
Veaceslav Ioniță a declarat că în Republica Moldova există comerț online, unde achitarea se face fie cu cardul bancar, fie în numerar. În ultimele 12 luni, plățile cu cardurile bancare moldovenești pentru comerțul online au ajuns la 11 miliarde de lei. Plus încă un miliar de lei – plățile străinilor pentru comenzile pe care le fac în Republica Moldova. În 2020, rulajul pieței online cu cardurile bancare a fost de 9 miliarde de lei. Anul acesta s-ar putea ajunge la 15 miliarde de lei, iar la anul – la 20 de miliarde de lei.
Expertul a spus că moldovenii, până în 2020, cele mai mari tranzacții online le făceau peste hotare. În interiorul țării, plățile erau mult mai modeste. Însă în 2020 situația s-a inversat. În prezent, 55% dintre toate tranzacțiile moldovenilor au loc în interiorul țării, iar 45% - în exterior. „Piața online crește în ultimul timp în special din contul tranzacțiilor din interiorul țării. Acum doi ani, aici acasă, moldovenii cheltuise 3,2 miliarde de lei, iar peste hotare - 4,3 miliarde de lei. Până la sfârșitul anului, cifra va crește substanțial. Dintre toate plățile pe care le fac moldovenii cu cardurile, 13% sunt în prezent online. În 2016 erau doar 6%. Practic avem o dublare a ponderii plății”, a spus expertul.
Potrivit economistului, Republica Moldova trebuie să încurajeze comerțul online în favoarea celui offline. În timpul pandemiei s-a accelerat acest proces. Companiile, care cel mai puternic s-au dezvoltat în timpul pandemiei, care au avut niște profituri mari, au fost cele specializate în comerțul online. „Astăzi, competiția deja nu este una locală, dar este un globală. Cetățeanul, când se așază la calculator, pentru el nu mai contează de unde procură marfă, din Moldova sau de peste hotare. Dacă acest lucru nu vom înțelege, riscăm să pierdem competiția și Republica Moldova riscă să ajungă la aceea că cetățenii ei își vor satisface necesitățile de consum nu în țară dar peste hotare”, a atenționat economistul.
Despre comenzile pe care le fac străinii în Republica Moldova, analistul economic a menționat că anul 2016 a fost primul an când Banca Națională a început să ofere date legate de comerțul online. Până atunci piața online practic nu exista. Atunci străinii au făcut achiziții online în Republica Moldova de un miliard de lei, iar moldovenii de doar 800 de milioane. În prezent, consumul online al moldovenilor s-a ridicat la 6 miliarde de lei, iar al străinilor a rămas tot un miliard de lei.
Referitor la rulajul cardurilor bancare din Republica Moldova, Veaceslav Ioniță a menționat că acesta, în acest an, v-a depăși 100 de miliarde de lei. Din acești peste 100 de miliarde de lei, nu mai puțin de 90 de miliarde de lei sunt banii de pe cardurile bancare emise de către Republica Moldova, restul 10 miliarde de lei - cardurile bancare emise în străinătate, dar folosite în Republica Moldova. 20%, sau 2 miliarde de lei, din acești 10 miliarde de lei sunt cheltuiți de către moldovenii care dețin un card bancar străin pe care rudele lor le trimit bani acasă și sunt cheltuiți în Republica Moldova.
Expertul a mai afirmat că, în acest an, cardurile bancare emise în Republica Moldova au înregistrat în prima jumătate a anului o creștere de 10 miliarde de lei. Jumătate din această creștere este determinată de tranzacțiile cu cardul, cealaltă jumătate - de scoaterea de numerar. În ultimele 12 luni, moldovenii au cheltuit aproape 27 de miliarde de lei, plătind cu cardul. Circa 20% dintre toate cheltuielile lor. Din acești bani, 20 de miliarde de lei au fost cheltuiți în țară, 6 miliarde și jumătate peste hotare. Până în 2016, moldovenii achitau cu cardul în țară tot atâta cât și peste hotare – 3,3 miliarde de lei. În patru ani și jumătate plățile cu cardul peste hotare au crescut de două ori, de la 3,3 miliarde de lei, la 6,5 miliarde de lei. În țară, de la 3,3 miliarde de lei, la 20 de miliarde de lei.
Economistul susține că piața online crește foarte rapid, iar autoritățile trebuie să aibă grijă ca comerțul online în interiorul țării să corespundă structurii consumului populației. Potrivit economistului, moldovenii cheltuie banii pe trei dimensiuni: (1) procură bunuri și servicii de peste hotare; (2) procură bunuri și servicii în interiorul țării și (3) pentru internet banking. Economistul a atras atenția asupra faptului că atunci când vedem că avem comerț online de 11 miliarde de lei, nu este vorba de vânzările online de bunuri și servicii, dar de plățile online pentru facturile lunare, care în 2019 a fost de 2,2 miliarde de lei, anul acesta deja avem 4,4 miliarde de lei, iar până la sfârșitul anului ne vor apropia de 6 miliarde de lei.
„Cetățenii moldoveni, din 4 lei pe care îi dă pe procurarea de bunuri, 3 se duc peste hotare și doar 1 rămâne în țară. Din acest motiv, autoritățile trebuie să dezvolte comerțul online din două motive: să câștige în favoarea comerțului de peste hotare și să câștige competiția în favoarea comerțului în numerar, care de cele mai multe ori este fără plata impozitelor”, a declarat expertul.
Veaceslav Ioniță a făcut trei recomandări în adresa autorităților. În opinia sa, statul trebuie să definească clar politica cursului valutar, în tranzacțiile cu cardul, pentru că atunci când un străin face o rezervare la un hotel sau vrea să cumpere anumite bunuri în Republica Moldova, cursul valutar deseori este în defavoarea agentului economic și din acest motiv acești sunt descurajați să facă tranzacții cu străinii prin utilizarea cardurilor bancare. O altă recomandare vizează Banca Națională a Moldovei (BNM) și Inspectoratul Fiscal, care, în opinia expertului, trebuie să creeze un grup de lucru, cu participarea agenților economici, a experților pentru a vedea care sunt impedimentele care fac ca Inspectoratul Fiscal să aibă dubii asupra tranzacțiilor online. „Inspectoratul Fiscal de multe ori nu vrea să recunoască aceste tranzacții online, deoarece are suspiciuni asupra acestor tranzacții online, vorbim în special de hoteluri, rezervări la hoteluri”, a menționat economistul.
Și nu în ultimul rând, a afirmat analistul economic, Guvernul, BNM, mediul de experți și de afaceri trebuie să vadă cum pot încuraja comerțul online în Republica Moldova. Trebuie să înlăture absolut toate obstacolele în calea a tot ceea ce înseamnă comerțul online.