Recensământ școlar: Au fost închise 57 de școli, iar numărul elevilor a scăzut cu 10.400
-
04 Martie 2013 13:39
57 de școli sau aproximativ 6 la sută dintre instituții au fost închise în Republica Moldova, pe parcursul ultimilor doi ani, ca urmare a reformei de optimizare a rețelei de învățământ.
Reforma în educație s-a soldat în ultimii doi ani cu închiderea și comasarea mai multor școli și cu diminuarea numărului de elevi și de cadre didactice. Datele primului recensământ școlar, prezentate luni, 4 martie, de către Ministerul Educației, denotă o îmbătrânire a cadrelor didactice și o calificare joasă a acestora. Autoritățile propun crearea unei inspecții școlare independente, pentru atestarea tuturor instituțiilor de învâțământ.
57 de școli sau aproximativ 6 la sută dintre instituții au fost închise în Republica Moldova, pe parcursul ultimilor doi ani, ca urmare a reformei de optimizare a rețelei de învățământ. De asemenea, a scăzut numărul elevilor cu apoape 3 la sută, sau cu 10.400. S-a diminuat și numărul posturilor didactice cu aproximativ 2.000 de profesori. Totodată, numărul elevilor în clase rămâne mic, de până la 20 de elevi, în orașe, clasele fiind mai aglomerate.
Majoritatea profesorilor au grade didactice inferioare și o bună parte dintre aceștia sunt pensionari sau aproape de vârsta de pensionare, a menționat expertul Lucia Casap, de la Institutul de Politici Publice, care a realizat studiul.
Studiul mai relevă un număr alarmant de absențe nemotivate și de elevi care au abandonat studiile. Aproximativ 4.000 mii de copii se află în străinătate împreună cu părinții lor, iar Ministerul Educației nu știe dacă aceștia sunt sau nu încadrați în sitemele de educație din țările în care se află, a subliniat Lucia Casap.
În sistemul de educație nu există criterii de performanță, iar notele pe care le iau elevii sunt în multe cazuri exagerate și nu corespund cunoștințelor acestora, a declarat ministrul Educație, Maia Sandu.
Studiul privind recensământul școlar a fost finanțat de Banca Mondială și a fost realizat de către Institutul de Politici Publice, la solicitarea Ministerului Educației.