Raport CJI. În campania pentru turul doi al alegerilor prezidențiale, televiziunile au reflectat preponderent în mod neutru actorii politici și electorali
-
05 Noiembrie 13:59
În campania pentru turul doi al alegerilor prezidențiale, televiziunile au reflectat preponderent în mod neutru actorii politici și electorali, potrivit unui raport prezentat astăzi de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte. Cu toate acestea, cele 10 posturi TV monitorizate au manifestat nuanțe de tonalitate pozitivă sau negativă pentru anumiți candidați, transmite
Potrivit experților, posturile TV care au reflectat campania electorală dintre cele două tururi de scrutin, au menținut o abordare aproape neutră în materialele privind concurenții electorali.
Astfel, tendințele spre favorizarea sau defavorizarea unor candidați sunt minore comparativ cu campaniile precedente, susține directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu.
„În funcție de context, de ceea ce s-a întâmplat pe parcursul campaniei, cifrele au variat și este mai dificil să spunem că un anumit post de televiziune a favorizat, mai mult sau mai puțin, un anumit candidat. Jumătate dintre aceste posturi au avut o reflectare relativ echilibrată.”, a spus Nadine Gogu.
Postul public național Moldova 1 a păstrat o tonalitate preponderent neutră, dar Maia Sandu a fost avantajată uneori de apariții și mențiuni pozitive, dar și de numărul mare de materiale care au pus în lumină pozitivă Guvernul. Contracandidatul ei, Alexandr Stoianoglo, a fost dezavantajat de 6 apariții în context negativ.
Postul public de televiziune din regiunea găgăuză a reflectat actorii electorali într-o lumină preponderent neutră, dar și negativă pentru Maia Sandu și pozitivă pentru Alexandr Stoianoglo, în mod special în emisiuni. De asemenea, la Gagauziya Radio Televizionu, PAS a fost reflectat doar negativ, iar instituțiile centrale – neutru.
Jurnal TV a reflectat candidații în majoritatea cazurilor neutru. Cu toate acestea, PAS a beneficiat de foarte multe apariții și mențiuni pozitive sau neutre, dar PSRM a apărut preponderent în context negativ. Tonalitatea reflectării Guvernului și Parlamentului a fost în egală măsură neutră și pozitivă, avantajând-o pe Maia Sandu.
La Cinema 1, tonalitatea reflectării în știri a fost în majoritatea cazurilor neutră, dar în cadrul emisiunilor, candidata PAS, Maia Sandu, a fost defavorizată, iar candidatul socialiștilor, Alexandr Stoianoglo – a fost favorizat.
În știrile N4 nu a fost observată o favorizare sau defavorizare evidentă a candidaților, deși Maia Sandu a fost favorizată de 9 mențiuni și apariții în lumină pozitivă a Guvernului. La emisiuni, aceasta a fost dezavantajată de 6 mențiuni negative aduse ei precum și Executivului.
La TVR Moldova, Maia Sandu a fost favorizată de frecvența mare a aparițiilor și mențiunilor pozitive, iar Alexandr Stoianoglo a fost defavorizat de numărul mare de materiale care l-au pus în context negativ.
Centrul pentru Jurnalism Independent a prezentat cinci rapoarte de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile prezidențiale și referendumul constituțional.