Proteste cu sticle incendiare în Africa de Sud din cauza unei reclame acuzate de rasism
-
07 Septembrie 2020 16:00
În fața magazinelor unui lanț de farmacii din Africa de Sud s-au adunat luni protestatari indignați de o reclamă la șampon, pe care o consideră rasistă, relatează dpa. Conform site-ului local de știri TimesLive, una din unități a fost atacată dimineața devreme cu sticle incendiare, dar nu s-au produs decât pagube minore, scrie Agerpres.
Reclama la șamponul mărcii americane TRESemme prezintă părul a două femei de culoare ca 'uscat și deteriorat' și 'creț și banal', în timp ce părul a două femei albe este scos în evidență ca 'fin și drept', respectiv 'normal'.
Lanțul de farmacii sudafrican Clicks a prezentat scuze încă de vineri, când a izbucnit valul de indignare, și a anunțat că imaginile ofensatoare, care au fost îndepărtate, 'sunt în contradicție cu tot ceea ce credem' și că 'nu tolerăm rasismul și susținem puternic părul natural'. Directorul general Vikesh Ramsunder a menționat că 'imaginile și conținutul ne-au fost prezentate de furnizorul TRESemme', marcă de produse de îngrijire a părului deținută de grupul Unilever.
Partidul radical de opoziție Luptătorii pentru Libertate Economică (EFF) a chemat la proteste, difuzând în rețeaua Twitter mesajul 'Nu vom permite rasismului lipsit de remușcări și pervers al Clicks să continue în Africa de Sud', încheiat cu hashtag-ul (eticheta online) #clicksmustfall (Clicks trebuie să cadă). Înregistrări video de pe fluxurile EFF din mediile sociale arată grupuri mici de protestatari, purtând beretele roșii ale partidului, dansând și cântând cântece de protest în mai multe malluri.
Părul este un subiect sensibil în multe locuri din Africa, observă dpa. În Africa de Sud, în urmă cu câțiva ani, elevele au dus o campanie pentru a li se permite să își poarte părul în cozi împletite, coafuri afro și trese.
Pe Twitter, sudafricanii folosesc hashtag-uri cum ar fi #BlackHairMatters (părul negrilor contează), parafrază după #BlackLivesMatter - viețile negrilor contează - al mișcării antirasiste din SUA. Profesoara Thuli Madonsela de la Universitatea Stellenbosch a scris, în aceeași rețea: 'După părerea mea, cazul #Clicks #BlackHairsMatter este un caz de manual de prejudecată inconștientă'.
EFF a mai atacat în trecut și alte mărci pentru reclame considerate rasiste. În 2018, protestatarii au distrus magazine H&M din malluri din Africa de Sud după ce o companie suedeză a difuzat o reclamă cu un copil negru care prezenta o cămașă, cu textul 'cea mai tare maimuță din junglă'.
Sursa:Agerpres