Problemele din școlile profesionale și colegii

  • 06 Octombrie 2014 15:07
Problemele din școlile profesionale și colegii

Instituțiile din învățământul vocațional-tehnic se confruntă cu lipsa utilajelor moderne, a materialelor didactice și a unor programe de studii corespunzătoare cu necesitățile economiei.

Ministerul Educației anunță o serie de reforme în acest domeniu, care prevăd, inclusiv, o conlucrare mai eficientă a școlilor profesionale și colegiilor cu agenții economici. Subiectul a fost discutat în cadrul Conferinței pedagogilor și maiștrilor din învățământul profesional tehnic. 

Tinerii care au ales să își facă studiile la instituțiile vocațional-tehnice speră că, însușind o meserie, vor putea să își găsească mai repede un loc de muncă.

”Mulți aleg școlile profesionale, ca după aceea să se ducă la un loc de muncă. Și eu cred că așa e mai bine”

Școala ne oferă unde să facem practica și acolo putem să lucrăm mai departe.

Manuale nu prea sunt, dar în rest, totul e ok. Procurăm de la alți elevi din anii precedenți, sau studiem on-line și e mult mai ușor decât din manuale.”

Pe de altă parte, angajatorii susțin că mulți dintre absolvenții școlilor de meserii sau ai colegiilor nu sunt suficient de pregătiți și au nevoie de instructaj suplimentar atunci când ajung la locul de muncă. Președintele sindicatului din industria constructoare de automobile și mașini agricole, Boris Babici.

”Lipsește o strategie de coordonare cu ministerele de ramură, pentru care se efectuează instruirea și pregătirea profesională” a declarat Boris Babici.

Profesorii care predau la aceste instituții dau vina pe utilajul învechit, pe lipsa manualelor și a programelor de studii actualizate, după cum afirmă Leonid Untilă, de la Colegiu Tehnic al Universității Tehnice și Aurelia Grițco, de la școala Profesională nr. 7 din Chișinău.

”Am vrea ca atelierele în care facem practica de inițiere să fie utilate cu utilaj mai modern, să-l înlocuiască pe cel sovietic, care să răspundă necesităților unităților economice. În primul rând, avem nevoie de manuale. La obiectele de specialitate chiar nu le avem. Nu sunt elaborate, ni s-a spus că acum sunt în proces de elaborare” a declarat Aurelia Grițco.

În câteva instituții este deja testată o nouă formă de învățământ, învățământul dual, cu implicarea mai activă a agenților economici, a declarat ministrul Educației, Maia Sandu. ”Școala împreună cu mediul economic contribuie la procesul de educație. Partea teoretică se întâmplă la școală, partea practică se întâmplă la întreprindere. Încercăm, deja în acest an să pilotăm, o formulă de învățământ dual. Am elaborat și documentele care să ne permită să punem în aplicare contractul de ucenicie” a declarat Maia Sandu.

De asemenea, a menționat Maia Sandu, în 2015 urmează să fie deschise 10 Centre de Excelență, în cadrul celor mai performante instituții vocațional-tehnice. Aici vor fi făcute cele mai multe investiții pentru îmbunătățirea infrastructurii și instruirea cadrelor didactice,  inclusiv cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, care va oferi 25 de milioane de euro pentru reformarea acestui sector.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnal București
Meteo Chișinău
5,52
Cer senin
Umiditate:91 %
Vint:4,63 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
8
Tue
11
Wed
15
Arhivă Radio Chișinău