Polonia va evita folosirea apelor teritoriale ruse printr-un canal maritim finalizat până la sfârșitul anului

  • 12 Februarie 2023 17:30
Polonia va evita folosirea apelor teritoriale ruse printr-un canal maritim finalizat până la sfârșitul anului

Polonia face eforturi să-și reducă dependența de Rusia în traficul comercial prin crearea unui canal care să conecteze portul interior Elblag (nord) cu Marea Baltică, astfel ca navele poloneze să poată evita enclava rusă Kaliningrad, scrie AGERPRES.

Proiectul, care va fi finalizat la sfârșitul acestui an, a fost inaugurat oficial la 17 septembrie 2022, dată simbolică la care este comemorată invazia sovietică a Poloniei, în 1939.

Principalul obiectiv al noului canal - care leagă Laguna Vistula de Marea Baltică - este să permită ieșirea în largul mării din portul interior Elblag fără ca navele poloneze să mai fie nevoite să utilizeze canalul construit de ruși foarte aproape de Kaliningrad și care traversează fâșia de pământ care separă acest golf de Marea Baltică.

Președintele Andrzej Duda a calificat drept "o mare victorie pentru Polonia, pentru patrioții săi și pentru toți cei care înțeleg cuvântul suveranitate" șansa de a beneficia de o rută maritimă care "oferă Poloniei posibilitatea să se descurce pe cont propriu și să nu mai depindă de deciziile Rusiei".

Cu toate că ideea creării acestui canal a fost menționată pentru prima oară în secolul al XVI-lea, această declarație de intenție a căpătat contur abia la sfârșitul lui 2016 și a trebuit să se aștepte până în 2019 pentru ca lucrările pentru construirea acestui canal de 1.300 de metri lungime să înceapă, a explicat pentru EFE directorul portului Elblag, Arkadiusz Zglinski.

Într-un interviu acordat prin e-mail, Zglinski a adăugat că "următoarea fază (a proiectului) va consta în dragarea sedimentelor Lagunei Vistula și a fluviului" cu același nume.

"Cu această nouă rută, calea de acces la Marea Baltică se scurtează cu mai bine de 90 de kilometri și va face ca portul Elblag să fie independent de tronsonul rus. Capacitatea traficului prin port va ajunge, de la un milion de tone anual în prezent, la circa 4 milioane de tone anual", a dat asigurări Zglinski.

Una dintre cele mai dificile aspecte ale construirii canalului a reprezentat-o creșterea costurilor pe parcursul lucrărilor: bugetul, stabilit inițial la circa 200 de milioane de euro, aproape că s-a dublat și încă nu este clar dacă banii pentru faza finală vor veni de la guvernul central sau de la administrația locală.

În plus, au existat plângeri din partea unor grupuri ecologiste care au pus sub semnul întrebării necesitatea reală a acestui canal și au subliniat că noua rută este construită într-o zonă protejată și care face parte din rețeaua "Natura 2000".

''Natura 2000" este o rețea europeană de zone naturale protejate care cuprinde un eșantion reprezentativ de specii sălbatice și habitate naturale de interes comunitar.

La inaugurarea canalului, Duda a recunoscut că "dispunem deja de alte porturi capabile să primească nave de mari dimensiuni", dar a adăugat că importanța acestui canal rezidă în faptul că "reprezintă un pas simbolic și nu va mai trebui să cerem permisiune de traversare unei țări ale cărei autorități își atacă și își subjugă" vecinii, o referire directă la Rusia.

Pe de altă parte, ministrul polonez pentru transport maritim și fluvial, Marek Grobarczyk, a comentat o plângere prezentată de autoritățile ruse referitoare la impactul pe care îl va avea asupra mediului acest canal și a dat asigurări că "ecologia nu a fost niciodată o prioritate pentru Rusia".

Invazia rusă în Ucraina a făcut Varșovia să devină conștientă de nevoia de a rupe lanțul de dependență față de Rusia în acest domeniu și a urgentat eforturile de punere în aplicare ale unui plan care ani de zile nu a fost nimic altceva decât o simplă idee, comentează EFE.

Temerile guvernului polonez nu sunt neîntemeiate: între 2006 și 2010, Rusia a interzis accesul în Laguna Vistula a navelor poloneze, cu prejudiciile economice aferente, pentru întreaga regiune.

Potrivit guvernului polonez, finalizarea și viitoarea extindere a acestui canal va permite revitalizarea economiei acestei regiuni și va deschide noi oportunități de comerț pentru portul Elblag și orașele din apropiere.

Mai mult decât atât, canalul se dorește a fi o demonstrație a voinței Poloniei de a deveni total independentă de orice fel de aprovizionare, cale de comunicare sau frontieră unde Rusia este prezentă sau are influență.

După cum a declarat premierul polonez Mateusz Morawiecki la inaugurarea canalului, "astăzi, renunțăm la dependența noastră față de Rusia și deopotrivă față de Germania. Rupem ultimele legături simbolice ale dependenței". 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Confluențe Românești cu Radio România Internațional
Meteo Chișinău
13,85
Cer senin
Umiditate:50 %
Vint:3,09 m/s
Tue
12
Wed
12
Thu
8
Fri
8
Sat
7
Arhivă Radio Chișinău