Mass media părtinitoare în campania electorală

  • 03 Decembrie 2014 14:06
Mass media părtinitoare în campania electorală

În ultima săptămână dinaintea alegerilor parlamentare majoritatea instituțiilor de presă au continuat practica reflectării părtinitoare a actorilor politici și ectorali, politica editorială fiind influențată de preferințele editorilor și ale patronilor.

 

Acestea sunt concluziile celui de-al șaselea raport de monitorizare a  mass-media în campania electorală, realizat de Asociația Presei Electronice, Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent. 

Potrivit raportului, mai puțin de o treime dintre televiziunile monitorizate au asigurat un echilibru relativ în mediatizarea concurenților electorali, printre acestea Moldova 1, Tv7 și ProTV. Celelalte posturi tv au prezentat preponderent unul sau câțiva actori politici, în majoritatea cazurilor doar în context pozitiv sau negativ.

Experții au remarcat o creștere ușoară a numărului știrilor de educație electorală comparativ cu celelalte săptămâni. Totodată s-a constatat o mai bună prezentare a știrilor conflictuale cu respectarea normelor profesionale în privința numărului de surse utilizate.

Potrivit directorului executiv al Asociației Presei Independente din Moldova, Petru Macovei, jurnaliștii au continuat să reflecte părtinitor campania electorală, politica editorială a radiodifuzorilor fiind influențată de preferințele politice ale editorilor și ale patronilor. 

Presa a fost partizană în marea ei parte în această campanie. Colectivele redacționale s-au poziționat pe de o parte a baricadei imaginare în acest război politic, pentru că proprietarii instituțiilor media sunt influențați la rândul lor de către politicieni, sau proprietarii înșiși sunt politicieni.

În comparație cu presa scrisă sau cea televizată, posturile de radio monitorizate au reflectat campania electorală preponderent prin știri simple. S-au constatat puține știri conflictuale, dar și cele mai puține de educație electorală. La fel puține au fost și emisiunile de dezbateri electorale, a menționat directorul executiv al Centrului pentru  Jurnalism independent Nadine Gogu.

În opinia directorului executiv al Asociației Presei Electronice, Ion Bunduchi, din cauza partizanatului politic vor avea de pierdut doar instituțiile media, care vor avea mult de muncit pentru a-și redobândi credibilitatea.

Jurnaliștii nu sunt capabili să reziste la presiunile patronilor care țin neapărat în asemenea campanii să facă jurnalism de partid. Instituțiile mediatice respective trebuie să dea din coate ca să revină la o anumită credibilitate în fața cititorilor, ascultătorilor sau a telespectatorilor. 

Amintim că cele trei ONG-uri din domeniul media au monitorizat 35 de instituții de presă: 12 posturi de televiziune, 5 posturi de radio, 10 portaluri on-line și 8 ziare. Raportul prezentat acoperă perioada 23-30 noiembrie. Raportul final privind monitorizarea mass-media în alegeri va fi prezentat la mijlocul lunii decembrie.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Agenda globală
Meteo Chișinău
6,63
Cer senin
Umiditate:69 %
Vint:0,45 m/s
Sat
8
Sun
7
Mon
7
Tue
8
Wed
10
Arhivă Radio Chișinău