Mașinile din R.Moldova ar putea fi verificate cât de mult poluează mediul

  • 05 Mai 2017 17:29
Mașinile din R.Moldova ar putea fi verificate cât de mult poluează mediul Sursa: autolatest.ro

Inspecția tehnică periodică pe care o trec deținătorii de automobile din Republica Moldova va fi mult mai complexă, dar și mai strictă. Acest lucru se va întâmpla doar după ce autoritățile vor adopta un nou Regulament cu privire la inspecția tehnică periodică, ajustat prin cerințele impuse de unele prevederi ale Acordului de Asociere.

În urma acestui regulament vor fi verificate cantitatea noxelor emise de automobile, astfel mașinile cu filtrele DPF scoase nu vor mai putea trece revizia tehnică până automobilele nu vor fi readuse la normal, în timp ce cele care poluează foarte mult mediul înconjurător vor fi scoase din exploatare, scrie Autoblog.

La nivelul Uniunii Europene, activitatea stațiilor de inspecție tehnică este reglementată de Directiva 2009/40/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 06 mai 2009 privind inspecția tehnică periodică.

În acest context, a apărut necesitatea elaborării unui nou Regulament care să însereze noi prevederi privind lista utilajului necesar pentru efectuarea inspecției tehnice obligatorie fără demontare, mecanismul de evidență, inclusiv ecusoanele și rapoartele de inspecție tehnică, responsabilitățile experților de inspecție tehnică, componentele suplimentare ale autovehiculelor care umează a fi verificate, etc.

Acest Regulament nou urmărește și menținerea emisiilor la un nivel scăzut pe toată durata de viață a vehiculului, prin inspecții periodice ale emisiilor de gaze de eșapament. Stațiile de testare tehnică vor putea emite acte necesare pentru asigurarea retragerii din circulație a vehiculelor cu potențial mare de poluare, până la aducerea lor la un stadiu de întreținere corespunzător.

Iată câteva motive la acest capitol, care sunt descrise în Directiva 2009/40/CE:

– Un reglaj necorespunzător și o întreținere inadecvată sunt dăunătoare nu doar pentru motor, ci și pentru mediu, deoarece cresc poluarea și consumul de combustibil. Prezintă importanță dezvoltarea unui tip de transport care protejează mediul.

– În cazul motoarelor cu aprindere prin compresie (motoare Diesel), măsurarea opacității fumului de eșapament se consideră a fi un indicator relevant al stării de întreținere a vehiculului, în ceea ce privește emisiile.

– În cazul motoarelor cu aprindere prin scânteie (motoare pe benzină), măsurarea emisiilor de monoxid de carbon degajate de țeava de eșapament, când motorul este la ralanti, se consideră a fi un indicator relevant al stării de întreținere a vehiculului, în ceea ce privește emisiile.

– Procentul de respingeri în urma controlului emisiilor de gaze de eșapament riscă să fie ridicat în cazul vehiculelor care nu sunt întreținute în mod regulat.

– În cazul vehiculelor cu motor pe benzină pentru care normele de omologare specifică faptul că trebuie să fie echipate cu sisteme perfecționate de control al emisiilor, precum catalizatoarele cu trei căi și cu sondă lambda, însă acestea lipsesc, normele de control periodic al emisiilor trebuie să fie mai severe decât pentru vehiculele convenționale, respectiv prin retragerea acestora din circulație până se aduc la o stare corespunzătoare.

Un alt aspect pozitiv este responsabilitatea stațiilor de inspecție tehnică și experților de inspecție tehnică. Astfel, odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Regulamentului dat, atât stațiile de inspecție tehnică cât și experții care nemijlocit efectuează inspecția tehnică vor duce răspundere pentru încălcarea legislației în vigoare și pentru deteriorarea din imprudență vehiculelor rutiere supuse inspecției tehnice. De asemenea, proiectul Regulamentului dat, prevede detaliat procedura de inspecție tehnică și mecanismele pentru efectuarea corectă a acestei proceduri.

De asemenea, se prevede ca perioada reviziei tehnice pentru proprietarii de autovehicule care nu au mai mult de opt locuri să fie extinsă. Dacă mașina este una nouă, prima inspecție tehnică urmează să fie făcută la patru ani de la prima folosire. Ulterior, o dată la doi ani, cu un an mai mult decât este reglementat în prezent.

Noul Regulament urmează să intre în vigoare după ce va fi publicat în Monitorul Oficial, dar nu înainte de a fi aprobat de către Guvern.

Amintim că pentru proprietarii de mașini cu plăcuțe de înmatriculare de tip nou vor fi puse la dispoziție două ecusoane care se vor aplica nemijlocit pe plăcuță. În celelalte cazuri (deținătorii de plăci de înmatriculare vechi) un ecuson se va fixa în partea dreaptă de jos a parbrizului din față.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Obiectiv, România!
Meteo Chișinău
14,24
Cer senin
Umiditate:38 %
Vint:3,6 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
8
Tue
10
Wed
14
Arhivă Radio Chișinău