Mai multe facilități la admiterea în facultățile cu profil pedagogic, pentru tinerii din familii de pedagogi
-
22 Mai 2017 16:42
Ministerul Educației a decis anul acesta să ofere mai multe facilități la admiterea în facultățile cu profil pedagogic pentru tinerii care provin din familii de pedagogi. Aceștia ar urma să fie înmatriculați în afara concursului și să beneficieze de cămin pe parcursul întregii perioade de studii și de bursă majorată. Totodată, acestora le este asigurat un loc de muncă după absolvire. Cât de eficientă ar putea fi această măsură în atragerea tinerilor în pedagogie, a încercat să afle Natalia Zaharescu.
Problema resurselor umane în școlile din Republica Moldova este una stringentă și necesită măsuri de redresare urgente și eficiente, consideră președintele Centrului Educațional Pro Didactica, Rima Bezede. Ea a amintit că în 2015 a fost elaborat un plan de activități pentru dezvoltarea resurselor umane în educație, dar acesta nu a fost încă adoptat, din lipsa resurselor financiare. Printre problemele identificate se numără faptul că meseria de pedagog nu este una atractivă, din cauza salariilor și a condițiilor de muncă nemulțumitoare, dar și faptul că studenții care vin în școli după facultate nu au o pregătire suficientă, a remarcat Rima Bezede. Ea a subliniat, în context, că acordarea facilităților pentru copiii de pedagogi la admitere este o măsură binevenită, dar insuficientă.
„Cei din familiile de profesori cunosc și avantajele, cunosc și provocările acestei meserii și, de cele mai multe ori, aleg această meserie în cunoștință de cauză. Ei cunosc ce înseamnă să fii profesor, care sunt oportunitățile pentru a se dezvolta, indiferent de acele probleme pe care le avem, condițiile la nivel de instituții, salariile care nu sunt destul de atractive, etc.”
Anatol Gremalschi, expert în domeniul educației la Institutul de Politici Publice, a remarcat că cea mai mare parte a măsurilor luate de autorități, în ultimii zece ani, pentru a păstra cardele didactice tinere în sistemul educațional au fost ineficiente. La fel o consideră și pe această nouă prevedere, referitoare la copiii din familii de profesori.
„Această măsură poate fi interpretată ca una având drept scop temperarea, liniștirea opiniei publice. Competențele și vocația pedagogică nu se transmit prin moștenire. Eu, dacă sunt copil de pedagog și în toată ziua mă conving că părinții mei o duc rău, care ar fi stimulul meu să mă duc la o facultate de pedagogie? Când doar 10 procente din absolvenții facultăților de pedagogie se duc în învățământ, vă dați seama, ori copii de pedagogi, ori nu copii de pedagogi, situația nu se va schimba.”
În opinia lui Anatol Gremalschi, măsurile principale pentru atragerea și menținerea tinerilor specialiști în școlile din Republica Moldova ar fi o reconceptualizare a învățământului, dar și majorarea salariilor și salarizarea în bază de performanțe. Potrivit datelor statistice, aproximativ o treime dintre pedagogi sunt în prezent de vârstă pensionară și pre-pensionară.