Jumătate din contractele pentru reabilitarea drumurilor ar putea fi reziliate
-
25 Septembrie 2017 15:18
Mai mult de jumătate din contractele de reabilitare a drumurilor încheiate cu companii străine sunt compromise și ar putea fi reziliate, sau companiile amendate. Experții sugerează că una din cauze ar fi lipsa de transparență în procesul de selectare a companiilor, precum și legislația imperfectă care le permite să se eschiveze de la efectuarea lucrărilor.
Din 16 contracte de reparație a drumurilor, semnate cu companii străine și finanțate din fonduri externe, 10 nu au fost onorate, a declarat ministrul Economiei și Infrastructurii, Octavian Calmâc în timpul unei întrevederi cu membrii Asociației Businessului European. El precizat că în prezent mai multe contracte sunt în procedură de reziliere, lucrările sunt monitorizate zilnic și sunt selectate noi companii.
Octavian Calmâc susține că de vină sunt managementul ineficient și birocrația. Experții sugerează însă că ar putea fi vorba și de corupție, încă de la procedura de selectare a companiilor care efectuează lucrările. Directorul de program din cadrul Centrului Analitic Expert-Grup, Dumitru Budianschi:
„Atunci când în masă nu merg contractele, ceva este în modul de selectare a companiilor. Dacă 80% nu merg, este o chestiune de management. și nu este vorba de înârzieri sau abateri minore, dar unele lucrări, din câte înțeleg, nu se efectuează cu anii. Dacă este și o chestiune de corupție, urmează de examinat”
Iar analistul economic de la IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță susține că și lipsa de experiență în domeniul contractelor de reparație a drumurilor și legislația imperfectă încurajează abuzurile din partea companiilor.
„Neavând experiență ne confruntăm cu două tipuri de probleme: prima – unele companii nici u intenționau să lucreze în Republica Moldova, iar după ce au câștigat concursul au subcontractat alte companii, ele păstrându-și un comision. Acele companii au subcontractat altele, șamd. A doua problemă ține de faptul că unele companii nu au suficientă capacitate financiară”, spune Veaceslav Ioniță.
Pentru anul viitor sunt preconizate investiții de aproximativ 10 miliarde de lei pentru reparația drumurilor – peste 7 miliarde din partea partenerilor externi pentru drumurile naționale, aproape 1,5 miliarde de la Banca Mondială pentru reabilitarea drumurilor locale, precum și aproximativ două miliarde din Fondul Rutier.