INTERVIU | Nicolae Negru: Sondajele care apar în perioada electorală influențează opțiunea de vot, lucru resimțit mai puternic în societățile în care cultura politică este în stare incipientă
-
25 Mai 2021 14:02
În perioada alegerilor, în Republica Moldova apar mai multe instituții care prezintă diverse sondaje de opinie cu privire la intențiile de vot, de cele mai multe ori puțin credibile și scrise la comandă. Există două-trei instituții care realizează sondaje în Rep. Moldova și pot fi considerate credibile. Comentatorul politic Nicolae Negru opinează că jurnaliștii sunt cei care ar trebui să vadă dacă sondajele care apar merită luate în considerare sau ignorate. Totuși, aceste sondaje influențează opțiunea de vot, lucru resimțit mai puternic în societățile în care cultura politică este în stare incipientă, susține comentatorul într-un interviu pentru Radio Chișinău realizat de Cristina Popușoi.
Domnule Negru, cât de credibile pot fi sondajele în Republica Moldova, mai ales în perioada electorală?
Depinde cine face aceste sondaje. Există poate 2-3 instituții în Republica Moldova pe care le putem considera credibile sau profesioniste. Alte instituții apar în perioada alegerilor, ne prezintă niște cifre și ar vrea ca noi să credem în aceste cifre. Este în mod evident o încercare de a manipula opinia publică, de a-i manipula pe alegători în preajma alegerilor. Problema e cum să deosebim care sondaje sunt credibile, profesioniste și care pur și simplu sunt niște cifre compuse, scrise de cineva în fugă, dintr-o impresie personală sau poate chiar la comanda cuiva.
Cum ar putea cetățenii să înțeleagă, „să citească” mai bine aceste sondaje de opinie?
Cred că cetățenilor le este complicat să facă lucrul acesta. Mass-media este cea responsabilă de difuzarea informației și jurnaliștii ar trebui să fie suficient de calificați să vadă dacă sondajele respective pot fi luate în considerare sau pur și simplu trebuie ignorate. Din păcate, la noi presa înghite aproape totul, orice s-ar difuza, se publică pe paginile web, se transmite la radio și la televizor. Dar jurnaliștii ar trebui să se convingă în primul rând dacă sondajul care este prezentat a avut loc într-adevăr, cine efectuează acest sondaj, cine îl finanțează? Cineva e interesat de anumite cifre, vrea să manipuleze alegătorii și plătește un sondaj. Jurnaliștii trebuie să se convingă că instituția respectivă are baza de date, că a mers la cetățeni, că i-a întrebat, într-adevăr, că s-a respectat o metodologie. Din păcate la noi, mass-media nu face lucrul acesta, jurnaliștii se lasă și ei amăgiți de voie sau de nevoie, din cauza nepregătirii sau sunt și ei participanți la manipulare, nu știm.
Cât de mult pot influența sondajele opțiunea de vot?
Se spune că aceste sondaje nu influențează alegătorii, dar de fapt îi influențează. Acest lucru se întâmplă chiar și în societăți cu o cultură politică mult mai dezvoltată decât la noi. La noi se observă că unii alegători se conduc de sondaje atunci când merg la alegeri, la secția de votare. Există această opțiune de vot util: atunci când un cetățean merge la secția de votare el se gândește: partidul acesta nu are șanse de ce să-l mai votez și eu, dacă sondajele arată că partidul nu va intra în Parlament, păi nu-l votez. Deși în mod normal, alegătorul nu ar trebui să fie preocupat de sondaje, să meargă la alegeri și să voteze candidatul sau partidul pe care crede el că-l reprezintă, cu care crede că se asociază din punct de vedere ideologic, economic, social. Dar la noi lucrurile acestea nu se întâmplă fin cauza sondajelor, a culturii politice care se află în stare incipientă și din cauza faptului că cetățenii nu sunt pregătiți să citească aceste sondaje așa cum trebuie.