Indicatorii pieței serviciilor de telefonie fixă continuă să scadă
-
02 Septembrie 2017 17:30
În prima jumătate a anului curent, pe piața serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonați, a traficului de voce și a vânzărilor serviciilor respective, tendință ce se menține pe această piață mai mulți ani la rând.
Astfel, conform datelor Agenției Naționale pentru Reglementarte în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI) numărul de abonați a scăzut, față de sfârșitul anului 2016, cu 12,8 mii (-1,1%) și a ajuns la un total de 1 mil. 158,4 mii.
Traficul de voce generat de abonați s-a diminuat, comparativ cu primul semestru al anului 2016, cu 131,5 mil. minute (-13,6%) și a însumat 835,7 mil. minute, iar volumul vânzărilor de servicii a scăzut cu 106,7 mil. lei (-22,9%) și a alcătuit peste 359,9 mil. lei.
Diminuarea volumului total de vânzări ale serviciilor de telefonie fixă a fost cauzată de scăderea vânzărilor realizate de majoritatea operatorilor de pe piața respectivă. Astfel, vânzările efectuate de SA „Moldtelecom” au scăzut cu 104,6 mil. lei (-23,2%) și au însumat circa 346 mil. lei, iar vânzările cumulative ale furnizorilor alternativi s-au micșorat cu 2,1 mil. lei și au totalizat peste 13,9 mil. lei.
Dinamică negativă a vânzărilor a condus la micșorarea venitului mediu lunar per abonat (ARPU) cu circa 13,4 lei (-20,7%), acesta alcătuind 51,4 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de circa 55,6 lei, iar furnizorii alternativi – un ARPU mediu de 18 lei.
Specialiștii ANRCETI explică micșorarea numărului de abonați la serviciile de telefonie fixă, a traficului de voce și a vânzărilor acestor servicii prin utilizarea tot mai frecventă de către abonați a serviciilor voce oferite prin Internet și prin rețelele de telefonie mobilă, servicii care sunt mai avantajoase pentru utilizatori.
La finalul primului semestru al anului 2017, cotele de piață ale operatorilor de telefonie fixă, în funcție de cifra de afaceri, aproape că nu s-au schimbat, față de anul 2016. Cota de piață a SA „Moldtelecom” a alcătuit 96,1%, iar cota cumulativă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă – 3,9%.