EXPERȚI: Majorarea tarifului la călătoria cu troleibuzul și autobuzul în Chișinău nu va rezolva criza financiară la RTEC. Tariful ar trebui să fie corelat cu indicele de inflație
-
28 Octombrie 2019 13:50
Majorarea tarifului la călătoria cu troleibuzul și autobuzul în municipiul Chișinău nu va rezolva criza financiară la Regia Transport Electric și la Parcul Urban de Autobuze și nu va îmbunătăți starea tehnică a unităților de transport. De această părere sunt experții Institutului pentru Politici și Reforme Europene în contextul anunțului autorităților locale că prețul biletului la călătoria cu troleibuzul ar putea crește de la doi la cinci lei, iar cu autobuzul – de la trei la opt lei din cauza pierderilor pe care le înregistrează cele două întreprinderi.
Directorul adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, Stanislav Ghilețchi, susține că înainte de a aproba unele majorări de tarif, autoritățile locale ar trebui să elaboreze o Strategie de subvenționare a transportului public, astfel încât alocarea resurselor financiare din bugetul local să fie efectuată conform priorităților și nevoilor stabilite împreună cu călătorii. Mai mult, alocarea banilor din buget trebuie condiționată de îmbunătățirea serviciilor prestate și reducerea cheltuielilor nejustificate, este de părere Stanislav Ghilețchi.
„Doar creșterea tarifului în condițiile în care întreprinderile municipale nu sunt modernizate și nu au un plan exact de reducere a cheltuielilor nu vor schimba lucrurile. Dacă ne uităm ce se întâmplă cu subvențiile care an de an cresc și acest lucru nu îmbunătățește situația financiară a întreprinderilor. Tot așa și un tarif majorat nu va îmbunătăți situația pentru că sunt probleme la cost eficiența întreprinderii. Până la momentul de astăzi se tergiversează implementarea biletului electronic, se tergiversează implementarea benzilor pentru transportul public. Până la momentul actual nu a fost efectuat un audit la aceste întreprinderi care consumă peste 10% din tot bugetul municipiului Chișinău”, a spus Stanislav Ghilețchi.
Potrivit experților, una dintre condițiile pentru revizuirea tarifului ar trebui să fie corelarea cu indicele inflației. Odată ce inflația cumulativă justifică creșterea tarifului cu o unitate, de exemplu de la doi la trei lei, atunci autoritățile locale ar trebui să inițieze procedura de revizuire a tarifului, spune Stanislav Ghilețchi.
„Costul tarifului la transportul public ar trebui să fie corelat cu indicele de inflație. Acest lucru ar permite ca starea financiară a întreprinderilor să fie cât de cât adecvată și va reflecta cheltuielile care sunt înregistrate de către întreprinderile municipale. Conform analizei pe care noi am făcut-o prețul la troleibuz urma să crească la trei lei în anul 2016, dacă legam prețul călătoriei de indicele inflației și următoare creștere a tarifului la troleibuz ar trebui să fie în 2022 de 4 lei”, a precizat Ghilețchi.
Locuitorii Capitalei am păreri împărțite despre majorarea tarifului la călătoria în transportul public. Unii spun că sunt de acord să achite cu un leu mai mult. În schimb condițiile în transportul public să fie mai bune. Alții susțin că salariile și pensiile sunt prea mici pentru a face față acestor majorări.
Pensiile nu s-au mărit și majoritatea pensionarilor circulă cu troleibuzul și autobuzul. Ceilalți au mașini proprii și se deplasează în alt mod. Dar și pentru ceilalți este scump. Nu este vremea acum să se majoreze.
După cum avem noi salariu este destul de normal acești doi lei care îi achităm.
Eu consider că trebuie majorat puțin, nu tare. Pe urmă, peste un an, pot să ridice treptat. Mulți pensionari circulă cu troleibuzul. Pensia este mizeră.
Avem copii care învață. Zi de zi circulă cu troleibuzul. Bate la buzunar.
Ultima scumpire a biletelor în Chișinău a avut loc în 2009. Biletul pentru călătoria cu troleibuzul s-a scumpit atunci de la un lei la doi lei, iar cel pentru autobuz - de la doi la trei lei.