EDIȚIE SPECIALĂ dedicată Zilelor Filmului Românesc, la Radio Chișinău (Audio)
-
28 Septembrie 12:05
Cea de-a zecea ediție a Zilelor Filmului Românesc aduce pe marile ecrane, în zece orașe ale Republicii Moldova, pe lângă filme românești clasice, cele mai noi producții, premiate la festivaluri internaționale prestigioase, precum Cannes, Veneția sau Berlin. Cu această ocazie, regizorii Emanuel Pârvu, Bogdan Mureșanu și Marian Crișan au vorbit pentru Radio Chișinău, în cadrul unei ediții speciale, despre filmele pe care le prezintă publicului cinefil din țară.
Lungmetrajele semnate de ei – „Trei kilometri până la capătul lumii”, „Anul nou care n-a fost” și respectiv „Warboy” – figurează în secțiunea „Filme noi” a evenimentului.
„Trei kilometri până la capătul lumii” este „un semnal de alarmă care vizează relațiile părinți-copiii de pe toate meridianele globului, fiind o chestiune a umanității, nu a unei micro-societăți”, a afirmat Emilian Pârvu.
„Relația dintre părinți și copii mă bântuie de fiecare dată. Cred că este un univers neexplorat suficient. Și atunci posibilitățile sunt infinite, variațiunile pe subiect sunt absolut infinite (...) Dorința mea pentru spectactor este să-i dau cât mai multă libertate să treacă lucrurile pe care le vede prin prisma filtrului emoțiilor personale, prin prisma lucrurilor pe care le-a trăit el, prin prisma bagajului său emoțional.”
Debutul în lungmetraj al lui Bogdan Mureșanu, „Anul nou care n-a fost”, este „o farsă istorică, un mockumentary” care „disecă și expandează” momentul în care Ceaușescu este uluit de căderea sa, potrivit regizorului.
„Este o cheie de joc ușor distanțată de text. E un amestec de ce înseamnă ficțiune și date istorice. Realitatea este suficient de ficționalizată, încât s-o recunoști, dar să vezi că este metamorfozată. Pe de altă parte și ficțiunea se sprijină pe niște proptele în arhive, în niște replici de acolo. Eu sper că este încărcat de ironie, filmul ăsta. Nu este un film realist. E ușor hiperbolizat totul, ca să spun așa.”
„Warboy”, lansat în toamna anului trecut, are un caracter epic care îmbină elemente de western, coming of age și film de război văzut prin ochiul unui adolescent.
„Intenția inițială a fost să fac un film în timpul războiului, dar nu pe front, un film despre războiul de acasă, al celor care rămân acasă, nu al soldaților. Totul a pornit de la amintirile bunicului meu care era adolescent în perioada respectivă, în anii 1944-45. Și toate amintirile bunicului din perioada aceea m-au pus pe gânduri, pentru că era război dar nu aveau legătură cu războiul. Am vrut să surprind cum vede un adolescent o perioadă de război, pentru că nu e implicat direct, nu e luptă cu nimeni, dar războiul ajunge și la el.”
ZFR se vor desfășura până la 29 septembrie. În cadrul evenimentului sunt organizate dezbateri, discuții, lansări de carte, workshop-uri și întâlniri cu cei mai importanți regizori români ai momentului.