După aproape doi ani de investigat, Consiliul Concurenței nu a constatat înțelegere de cartel pe piața de publicitate între Casa Media și Exclusiv Sales House
-
22 Noiembrie 2019 13:36
Consiliul Concurenței (CC) nu a stabilit o înțelegere de cartel între Casa Media (afiliată ex-liderului democraților Vlad Plahotniuc) și Exclusive Sales House (afiliată socialiștilor), însă a constatat abuz de poziție dominantă din partea Casei Media și a propus amendarea acesteia. Faptele se conțin într-un raport preliminar al CC (Media-azi.md a intrat în posesia acestuia), remis, recent, părților vizate. Reprezentanții Casei Media susțin că raportul preliminar conține mai multe neconcordanțe.
Contactați de Media-azi.md, reprezentanții CC nu au dorit să comenteze conținutul raportului, per motiv că acesta este confidențial și a fost remis doar părților implicate. Raportul preliminar menționează că părțile au la dispoziție 30 de zile lucrătoare pentru a veni cu observații pe marginea acestuia.
Autorii raportului au propus Plenului Consiliului Concurenței să califice acțiunile Casei Media Corp. SRL de acordare a unor condiții contractuale inegale (comisioane, remunerații pentru „dreptul exclusiv” la prestații echivalente posturilor de televiziune și agențiilor de publicitate ca încălcare a prevederilor Legii concurenței, care interzice abuzul de poziție dominantă.
De altfel, CC a constatat că această firmă, din semestrul I al anului 2017 și până în 2019, a deținut poziție dominantă pe piața comercializării spațiului publicitar al posturilor tv (această piață a fost definită drept piață relevantă).
Se mai propune ca acțiunile investigate ale Casei Media să fie calificate drept instigare la reziliere a contractelor prin oferirea în anul 2017 a unei reduceri de 20% pentru plasarea a 100% din bugetul publicitar la posturile de televiziune intermediate de Casa Media. De menționat că instigarea la rezilierea contractului cu concurentul este interzisă de legislație și se consideră drept activitate de concurență neloială.
De asemenea, potrivit raportului, compania respectivă ar trebui să fie amendată și obligată să modifice contractele încheiate cu posturile de televiziune și furnizorii de publicitate
Cât privește presupusa înțelegere de cartel, în urma analizei informațiilor, CC constată „că nu există probe că cele două case de vânzări de publicitate - Casa Media Corp. și Exclusiv Sales House – ar fi încheiat un acord anticoncurențial de împărțire a pieței comercializării spațiului publicitar al posturilor de televiziune”.
CC susține că datele obținute din surse diferite nu confirmă presupusul acord, deoarece nu s-a adeverit împărțirea bugetelor publicitare în proporție de 80% către Casa Media și 20% către Exclusiv Sales.
De exemplu, în anul 2018, datorită faptului că Casa Media a acordat reduceri de 20% cu condiția plasării a 80% din GRP (audiență brută totală)/ EgSpot (spoturi publicitare de cronometraj) la posturile sale de televiziune, în loc de 100% din GRP/EgSpot în anul precedent, a scăzut substanțial numărul de furnizori care au achiziționat spațiu publicitar numai de la Casa Media – de la 29 în 2017, la 4 furnizori în 2018 și niciunul în 2019.
Potrivit raportului, furnizorii de publicitate care au preferat istoric să plaseze publicitate doar prin intermediul Casei Media au avut posibilitatea să transforme o parte din buget către Exclusiv Sales House sau către posturile de televiziune, care vând publicitate.
Astfel, în anul 2018, 45 de furnizori de publicitate din cei 124 examinați au preferat să își plaseze bugetele de publicitate doar prin intermediul celor două case de vânzări, dintre care 15 furnizori au plasat publicitatea în proporție de 80%/20% (+/- 1%), ceea ce reprezintă doar 12 la sută din numărul total de bugete examinate. „Prin urmare, având în vedere numărul mic de furnizori de publicitate (15 din 125) la care distribuția bugetelor în anul 2018 a avut loc după principiul 80% Casa Media Corp. și 20% Exclusiv Sales House, Consiliul Concurenței constată că aceste corespunderi pot fi o coincidență, având ca factor determinant reducerea condiționată oferită de către Casa Media Corp. pentru plasarea a 80% din GRP/ EqSpot la posturile sale de publicitate”, se menționează în raport.
De asemenea, toți furnizorii de publicitate contactați de CC au comunicat că nu au existat propuneri sau constrângeri din partea caselor de vânzări, agențiilor sau posturilor tv pentru a beneficia de reduceri suplimentare în cazul plasării publicității în exclusivitate prin intermediul celor două case de vânzări. În afară de această, s-a constatat că și condițiile contractuale nu prevăd reduceri suplimentare în cazul plasării publicității, într-o anumită proporție, la cele două case de vânzări reclamate și renunțarea la celelalte posturi tv.
Exclusiv Sales House a declarat, la rândul său, că nu participă în discuții comune cu privire la bugetul pentru publicitate cu cineva dintre participanții pieței, cu atât mai mult în proporții determinate.
La fel și Casa Media Corp. a asigurat CC că acorduri scrise sau verbale cu Exclusiv Sales House nu există.
La rândul său, directorul comercial al Casei Media, Octavian Hanganu, susține că autorii raportului preliminar al Consiliului Concurenții deși „au realizat o investigație frumoasă”, totuși, au admis „o serie de neconcordanțe și inexactități”.
În opinia sa, este foarte complicat, dacă nu chiar imposibil, de constatat o poziție dominantă pe domeniul media nu doar în Moldova, dar și peste hotare, din mai multe considerente. Or, pentru început, potrivit lui, este necesar să definim corect noțiunea de piață relevantă.
Citiți integral materialul pe Media-Azi