Dovada partizanatului politic în mass media
-
13 Noiembrie 2014 16:55
O bună parte a mass media din Republica Moldova continuă să reflecte campania electorală într-un mod distorsionat, din perspectivele unor concurenți electorali pe care îi simpatizează, sau îi antipatizează.
Astfel mesajele transmise publicului general sunt partizane, - sunt concluziile generale ale celui de-al treilea raport de monitorizare a presei în campanie electorală, realizat de cele mai reprezentative organizații de media din țară.
Potrivit raportului, doar o treime din posturile monitorizate au asigurat un echilibru relativ în mediatizarea concurenților electorali, printre acestea Moldova 1, Pro TV, Tv 7 și N4. Președintele Asociației Presei Electronice, Vasile State, a făcut apel la profesionalism, în scrierea materialelor media.
”Este în continuare destul de mare numărul știrilor părtinitoare și al știrilor scrise neprofesionist. Altfel spus, atunci când jurnaliștii merg la evenimente de campanie electorală, ei trebuie să știe că ei nu sunt mesagerii partidelor. Dacă în cadrul acestor evenimente, candidații, care lezează sau aduc atingere drepturilor altor concurenți electorali, atunci trebuie, și acelora din urmă să li se ofere dreptul la replică”, a declarat Vasile State.
Atât în cazul ziarelor cât și al portalurilor on-line monitorizate, s-a constat că apar foarte puține știri de educație electorală. Potrivit lui Petru Macovei, președintele Asociației Presei Independente, jumătate din articolele de ziar nu au fost scrise profesionist.
”În această perioadă au fost publicate o sută de articole în cele opt ziare, majoritatea dintr-o singură sursă, foarte multe dintre ele fiind părtinitoare. Autorii textelor și-au dat cu părerea, iar această părere nu a fost echilibrată. Astfel doar jumătate din textele publicate în ziare au oferit un tablou informațional nepărtinitor”, a declarat Petru Macovei.
În comparație cu presa scrisă sau cea televizată, la posturile de radio monitorizate s-au constatat puține știri conflictuale, dar și cele mai puține părtinitoare.
Aminitm că cele trei ONG-uri din domeniul media – Asosciația Presei Electronice, Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent – monitorizează pe parcursul campaniei electorale 35 de instituții de presă considerate a fi cele mai reprezentative și cu cea mai largă acoperire teritorială. Este vorba de 12 posturi de televiziune, 5 posturi de radio, 10 portaluri on-line și 8 ziare. Raportul prezentat astăzi, acoperă perioada 1-8 noiembrie. Următorul raport de monitorizare va fi prezentat peste o săptămână.