Deputat din opoziție: De ce asumarea de răspundere a guvernului pentru rectificarea bugetului este o mare eroare
-
03 Iulie 2020 12:35
Vicepreședintele Platformei DA, Președinte al Comisiei parlamentare Control al Finațelor Publice, Igor Munteanu, vine cu argumente pentru a explica de ce asumarea de răspundere a guvernului pentru rectificarea bugetului este o eroare.
1. I.Chicu a invocat art.106(1) al Constituției care-i da dreptul guvernului să-și asume răspunderea în fața parlamentului asupra unui proiect de lege. I.Chicu ar trebui să citească și alte articole de Constituție, i.e. art.66, care se referă la atribuțiile de bază al parlamentului, lit.h) în care se prevede că ”parlamentul aprobă bugetul statului și exercită controlul asupra lui”, care limitează constituțional situațiile în care executivul ar fi tentat să pună legislativul în fața faptului împlinit, adoptarea unui buget după ”vrerea și puterea” executivului, Aici actualul PM face o confuzie banală între ceea ce Leon Duguit ar spune că face diferența între ”puterile normale și excepționale”;
2. Ion Chicu susține că a mers pe asumarea răspunderii legislative pentru că ”guvernul său nu mai are susținere majoritară în parlament, iar opoziția boicotează activitatea legislativă”. Această mărturisire a PM ar fi trebuit să nască jurnalistului de la N4 întrebarea firească, atunci de ce nu vă dați demisia? care a rămas în aer. Observatorii atenți ai proceselor politice din RM au putut urmări însă că activitatea Parlamentului a fost perturbată nu de opoziție, ci de speakerul Z.Greceanîi, care a decis haotic și în corespundere cu propria sa logică organizarea ședințelor în plen, subjugată doar de interesele PSRM și interesele electorale ale lui I.Dodon, blocând ședințele și discutarea celor mai importante proiecte propuse de fracțiunile politice, în cele mai proaste tradiții comuniste;
3. Este adevărat că asumarea răspunderii de către guvern în fața parlamentul există în multe democrații dezvoltate, dar la acest instrument se apelează exclusiv în condițiile prevăzute de Constituție, nu după placul polit-tehnologilor lui Igor Dodon, candidatul PSRM la scrutinul din toamnă. Astfel, angajarea răspunderii guvernului asupra unui proiect de lege ar avea drept justificare faptul că proiectul respectiv nu poate urma procedura legislativa prevăzută în regulamentul parlamentului, ea fiind o soluție extremă la care recurge guvernul, pentru adoptarea într-un timp scurt a unui proiect de lege urgent. Această prevedere constituțională nu trebuie să fie folosită de către forțele politice aflate la guvernare în calitate de procedeu de ocolire a regulilor procedurii legislative. În condiții normale, orice proiect de lege trebuie să respecte strict regulile prevăzute în Constituție. În RM apelarea la această procedură s-a intensificat în ultimii 5-7 ani, ceea ce nici pe departe nu este un indicator al democrației;
4. Ceea ce face PM I.Chicu este să sfideze autoritatea Parlamentului, care are preeminență într-un regim parlamentar de guvernare, oferind motive să se creadă că participă astfel la o ”formă de uzurpare a puterii legislative”. Actualul PM nu a învățat la școală ce înseamnă respect pentru instituția parlamentarismului, care nu este o simplă colecție de simpatii și antipatii politice, ci în primul rând - o ierarhie de norme care asigură stabilitate ordinii constituționale. Respectul pentru parlamente reprezintă și esența democrațiilor moderne. Într-un stat democratic, deputații dețin un mandat transmis de la alegători pentru perioade stabile de timp pentru a face legi și a reprezenta voința și suveranitatea poporului. Probabil că pe cetățeanul Chicu nu îl interesează studiile elementare și fundamentale despre democrație, deoarece, în opinia lui, puterea înseamnă voința șefului de partid, iar asemenea abordare este, fără niciun dubiu, o deturnare a puterii conferite de Parlament guvernului prin actul investirii sale politice.
Amintim, că astăzi Ședința Parlamentului a eșuat din nou, după ce, ca și ieri, opoziția a boicotat-o, pronunțându-se împotriva procedurii de asumare a răspunderii Guvernului pe marginea a patru proiecte de lege, inclusiv rectificarea bugetului.