Cum se înregistrează prin intermediul echipamentelor de casă și de control restituirea banilor clienților pentru mărfurile returnate
-
04 Octombrie 20:10
Returnarea produselor și restituirea banilor reprezintă drepturi esențiale ale consumatorilor, reglementate strict prin legislația în vigoare. Aceste procese sunt menite să asigure corectitudinea și transparența în relația dintre comercianți și clienți. Fie că este vorba despre returnarea unui produs defect sau necorespunzător, fie despre schimbarea acestuia, procedura implică respectarea unor reguli clare, inclusiv în ceea ce privește restituirea sumelor plătite, documentarea operațiunilor și utilizarea echipamentelor de casă și control.
În conformitate cu Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă și de control pentru efectuarea decontărilor în numerar și/sau prin alt instrument de plată, casierul este în drept să elibereze cumpărătorilor (clienților) mijloacele bănești în numerar din sertarul pentru bani al mașinii de casă și de control/imprimantei fiscale sau din alt loc special destinat, amenajat pentru primirea și păstrarea temporară a mijloacelor bănești, în cazul restituirii banilor cumpărătorilor (clienților) pentru mărfurile întoarse până la închiderea schimbului, adică până la imprimarea raportului de închidere zilnică, numai dacă cu marfa a fost întors bonul de casă înregistrat în mașina de casă și de control/imprimanta fiscală dată și ultimul este semnat de către responsabilul de activitatea financiară a întreprinderii, scrie bizlaw.md.
Potrivit Serviciului Fiscal de Stat, la efectuarea operațiunii de eliberare a numerarului, suma spre plată se înregistrează în echipamentul de casă și de control prin operațiunea nefiscală de eliberare (extragere) de serviciu a numerarului.
În cazul schimbării produsului achiziționat cu un model identic doar de o altă marime, prețul fiind neschimbat, operațiunea urmează a fi documentată prin întocmirea documentelor primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (7) și (8) din Legea contabilității și raportării financiare.
La schimbarea, în aceeași zi a produsului achiziționat, în cazul apariției diferenței de preț, se efectuează operațiunea de eliberare a numerarului, suma spre plată se înregistrează în echipamentul de casă și de control prin operațiunea nefiscală de eliberare (extragere) de serviciu a numerarului. Ulterior, se înregistrează vânzarea noului produs, cu eliberarea bonului fiscal.
Totodată, restituirea banilor cumpărătorilor (clienților) pentru mărfurile întoarse după închiderea schimbului, adică după imprimarea raportului de închidere zilnică, se efectuează din casieria întreprinderii, cu întocmirea documentului primar conform Legii contabilității și raportării financiare.
În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) și (4) din Legea menționată, faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare, care conțin elementele obligatorii indicate la art. 11 alin. (7). Entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanțelor și alte autorități publice sau poate elabora și utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin.(7) și (8).