Cum a apărut unul dintre cele mai faimoase sosuri din lume, produs într-un singur loc pe Glob
-
12 Decembrie 2021 16:52
El însuși nu a văzut în businessul pe care l-a lansat o mare realizare, însă fiii antreprenorului Edmund McIlhenny, fondatorul Tabasco, și-au dat seama că stau pe o adevărată mină de aur. Ei au transformat sosul născut pentru a condimenta mâncarea fadă din vremuri de criză într-un brand cunoscut astăzi în toată lumea, scrie businessmagazine.ro.
Potrivit sursei citate, Edmund McIlhenny s-a născut în anul 1815 în Hagerstown, Maryland, într-o familie scoțiano-irlandeză. La vârsta de 25 de ani s-a mutat în New Orleans, Louisiana, unde s-a angajat în industria panificației. După o perioadă, cu ajutorul economiilor, a devenit proprietarul unei bănci. Pe 30 iunie 1859 s-a căsătorit cu Mary Eliza Avery, alături de care a avut opt copii. În timpul războiului civil, a fugit împreună cu rudele sale în Texas, unde a servit ca angajat civil în armata confederată, întâi ca funcționar în biroul de comisariat, iar mai apoi ca agent financiar. Prăbușirea economică a Sudului după înfrângerea suferită l-a ruinat pe McIlhenny, care locuia atunci cu socrii săi în casa acestora, aflată pe o plantație din insula Avery, Louisiana.
Acolo, antreprenorul a început să se ocupe de grădina familiei, unde a cultivat o varietate de fructe și legume. În urma unor rețete experimentale făcute timp de doi ani, pentru care a folosit ardeii crescuți în prima recoltă, el a creat un sos iute și concentrat, pe care l-a numit Tabasco. A ambalat primele sticle sigilate în ceară în 1868, motivația din spatele ideii de business fiind dorința antreprenorului de a condimenta mâncarea fadă din acele vremuri de criză. În 1870 el a patentat celebra rețetă de sos iute, pe care a început să îl ambaleze în sticle de două uncii, închise cu capac de plută și imprimate cu un logo similar cu cel actual.
Inițial, el a vândut produsele la prețul de un dolar, de-a lungul Coastei Golfului, în New Orleans, Louisiana și Texas. Până în anii ’70, reușise să intre pe piețe importante din New York, Philadelphia și Boston, cu ajutorul unuia dintre cei mai mari producători ai secolului al XIX-lea, E. C. Hazard and Company.
Antreprenorul a murit pe 25 noiembrie 1890. La acea dată, el nu considera producția de Tabasco a companiei sale ca fiind ceva notabil, iar în autobiografia scrisă spre sfârșitul vieții nici măcar nu a menționat acest produs. Fiii săi au fost cei care au realizat, după moartea fondatorului, că dispuneau de o adevărată comoară culinară, așa că au decis să valorifice potențialul companiei, începând un amplu proces de extindere și modernizare a liniilor de producție.
Sosul este produs și astăzi tot în insula Avery, unde există singura fabrică a companiei. Aici se ambalează, zilnic, peste 700.000 de sticle de Tabasco. La peste un secol și jumătate de la fondare, brandul e comercializat în aproape 200 de țări și teritorii, și are vânzări anuale de circa 200 de milioane de euro.