Chișinăul a găzduit Congresul Internațional de Fenomenologie Muzicală In Memoriam Sergiu Celibidache
-
08 Septembrie 2017 19:23
Timp de două zile, Chișinăul a găzduit Congresul Internațional de Fenomenologie Muzicală In Memoriam Sergiu Celibidache, unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii. Evenimentul aflat la prima ediție, a adus în fața publicului conferințe și dezbateri, dar și concerte.
Muzicologi, dirijori și compozitori din Republica Moldova, România, Italia și Spania s-au reunit la Chișinău la Congresul Mondial de Fenomenologie Muzicală. Aceasta este prima acțiune organizată după trecerea în eternitate a marelui dirijor Sergiu Celibidache. Evenimentul este menit să repună în drepturi fenomenologia muzicală, domeniu fondat de maestrul Celibidache, ilustrul muzician care a formulat principii și metode de aplicare a fenomenologiei filosofice în sfera muzicii. Unul dintre ucenicii lui Sergiu Celibidache, dirijorul Octavio Calleya, născut la Chișinău, dar format ca artist în România, povestește că a fost elevul unui dintre cei mai mari dirijori ai lumii timp de patru ani.
„El avea de toate: era și dur, și exigent, era și înțelegător, și ironic. Câteodată îți dădea și un picior în fund. Era de toate! Trebuia să le suporți pe toate, era singurul de la care putea învăța cu adevărat. Timp de patru ani l-am urmat pe unde am putut și am învățat de la el cele mai multe lucruri și cele mai bune.”
La numai 33 de ani, Sergiu Celibidache ajunge directorul Orchestrei Filarmonice din Berlin. Marele dirijor român refuza cu încăpățânare înregistrările audio, își amintește un alt ucenic de-al maestrului Celibidache, dirijorul român Petre Sbârcea.
„Lumea spunea că era foarte pretențios, este adevărat, dar era totuși foarte atașate de studenți. Nu voia să-i inhibe. Pentru mine a fost totuși o mare personalitate. În afară de faptul că avut aceste S-a remarcat și prin aceste școli pe care le-a făcut, prin conceptul de fenomenologie muzicală. Pentru mine a fost un lucru extraordinar, a fost o deschidere de a vedea altfel lumea.”
Fenomenologia muzicală este importantă pentru muzicieni, susține directorul general al Filarmonicii Naționale, Svetlana Bivol.
„Este pentru prima oară la Chișinău această inițiativă despre fenomenologia muzicală și este foarte important ca muzicienii să înțeleagă aceste lucruri. Marele Celibidache promova această idee, filosofie care este foarte strânsă legată de budism. Muzica trebuie trăită, ea nu poate fi ascultată indiferent, și cu atât mai mult interpretată indiferent.”
Congresul Internațional de Fenomenologie Muzicală, început pe 7 septembrie la Chișinău, se încheie în această seară la Filarmonica Națională „Serghei Lunchievici” cu un concert simfonic, sub conducerea dirijorilor din România, Spania, Italia.
Dirijorul și compozitorul Sergiu Celibidache s-a născut în 1912, la Roman, județul Neamț. Doctor în patru discipline, creator de sisteme de interpretare revoluționare, Celibidache rămâne și astăzi unul dintre cei mai fascinanți și controversați muzicieni ai secolului trecut. Celibidache este considerat o ersonalitate artistică nonconformistă, contradictorie, care a disprețuit rutina, mediocritatea, reclama comercială, filosoful care a promovat teorii personale originale. Timp de cinci decenii a condus Orchestra Națională a Franței, orchestrele Teatrelor „Scala” din Milano și „La Fenice” din Veneția, Orchestra de Stat din Bremen. Repertoriul promovat în concerte a pornit de la preclasici și clasici, ajungând până la moderni și contemporani, fără a ocoli teatrul liric.