Ce înseamnă „șomajul ascuns”, fenomenul ce afectează tot mai multe sectoare ale economiei ruse după impunerea sancțiunilor
-
27 Mai 2022 19:12
Șomajul ascuns afectează numeroase sectoare ale economiei rusești, pe măsură ce se resimte impactul sancțiunilor occidentale fără precedent impuse Moscovei. Trimiterea în șomaj parțial este deseori utilizată pentru a evita concedierile, însă este însoțită de o reducere a salariului, relatează AFP, preluată de Agerpres.
În cel mai recent astfel de caz, peste 5.000 de angajați ai producătorului rus de camioane Kamaz au fost trimiși în șomaj parțial din cauza penuriei de componente care a apărut ca urmare sancțiunilor occidentale impuse Moscovei pentru ofensiva sa în Ucraina.
„La Kamaz, a fost introdusă o săptămână de lucru de trei zile: responsabilii, specialiștii și angajații de la uzinele de producție se confruntă cu o penurie de componente, care a început să ducă spre un program de lucru redus”, a informat joi portalul de informații al producătorului de camioane, Vesti Kamaza, citat de AFP.
Măsura vizează 5.500 de persoane, a precizat Sergei Romaniuk, directorul Departamentului de resurse umane de la Kamaz. Producătorul rus de camioane a dat asigurări că acestor persoane le-au fost oferite locuri de muncă temporare, pentru a le permite să-și mențină nivelul veniturilor și să fie conservată de asemenea mâna de lucru, a precizat Sergei Romaniuk.
Salarii mai mici de 200 de euro pe lună
Afectat de sancțiunile occidentale impuse Rusiei, grupul auto francez Renault, lider în Rusia grație mărcii Lada pe care a reușit să o redreseze, a fost nevoit ca în luna mai să își vândă activele către statul rus, prima naționalizare de amploare încheiată în Rusia după lansarea ofensivei din Ucraina.
O mare parte dintre cei aproape 40.000 de angajați ai grupului Avtovaz (producătorul automobilelor marca Lada) sunt deja în șomaj parțial, fiind plătiți cu două treimi din salariu, de la începutul lunii aprilie și cel puțin până la data de 6 iunie.
În luna aprilie, când AFP a făcut un reportaj la Togliatti, unde este amplasată uriașa uzină a Avtovaz, angajații au mărturisit că sunt nevoiți să își ia un al doilea loc de muncă pentru a face față unor salarii mai mici de 200 de euro pe lună.
Pentru a contracara lipsa de componente moderne, agenția de specialitate Avtostat a anunțat la sfârșitul lunii martie că în următoarele luni va începe producția de modele de automobile Lada fără airbag-uri și alte componente electronice și care, de asemenea, vor respecta standarde de mediu mai slabe.
Pe lângă vânzarea pachetului majoritar de acțiuni la Avtovaz, grupul auto francez Renault și-a vândut și propria sa uzină din apropiere de Moscova, unde sunt produse automobile Renault și Nissan, către Primăria capitalei Rusiei. Între timp, celebrul logo al Renault a fost înlăturat de pe fațada uzinei. Primarul Moscovei, Serghei Sobianin, a anunțat că uzina va relansa fosta marcă sovietică de automobile Moskvich.