Cât de accesibile sunt centrele de excelență pentru studenții cu dizabilități
-
28 Decembrie 2018 16:21
Un raport de evaluare a condițiilor de accesibilitate în centrele de excelență din țară denotă necesitatea unor măsuri rezonabile pentru eliminarea obstacolelor fizice sau tehnice cu care se pot confrunta studenții cu dizabilități în instituțiile respective. Din șapte centre de excelență, s-a constatat că doar unul este accesibil, două dintre ele sunt parțial accesibile, iar patru sunt total inaccesibile. Raportul de analiză tehnică a centrelor de excelență din subordinea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării a fost realizat de către Alianța Organizațiilor pentru Persoanele cu Dizabilități din Republica Moldova, transmite IPN.
Altfel, în perioada 13 iunie-15 octombrie 2018 au fost evaluate condițiile de accesibilitate ale clădirilor blocurilor de studii și căminelor studențești a 11 centre de excelență. Patru dintre cele 11 evaluate erau în proces de renovare. Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități a elaborat acest raport pentru a evalua gradul de asigurare a condițiilor de accesibilitate în procesul de restructurare și renovare a centrelor de excelență, premisă indispensabilă în asigurarea dreptului la educație pentru persoanele cu dizabilități.
În procesul de examinare a clădirilor s-a ținut cont de accesul până la clădiri, existența sau lipsa rampelor de acces și corespunderea acestora standardelor, lățimea ușilor de intrare în clădire, dar și a celor din interiorul clădirii, elementele de accesibilitate și avertizare pentru persoane cu dizabilități de vedere, condițiile de accesibilitate în interiorul clădirilor, camerele de toaletă, camerele de cazare, camerele de duș.
Autorii evaluării au constatat că accesul până la clădirile blocurilor de studii este îngreunat de denivelări. Lipsește marcajul traseelor cu culori contrastante și tactile și lipsesc indicatoarelor de orientare pentru persoane cu diferite tipuri de dizabilități. Nu sunt nici panouri informative cu prezentarea schematică a căilor de deplasare spre clădirile și spațiile situate pe teritoriul centrelor de excelență.
În niciun centru de excelență nu sunt rezervate locuri de parcare prin marcarea și acomodarea spațiului suficient pentru manevrarea scaunului rulant cât mai aproape posibil de intrarea în incinta blocurilor de studii. Și elementele de accesibilitate și avertizare pentru persoane cu dizabilități de vedere lipsesc în toate centrele de excelență.
Deși lățimea ușilor de intrare în clădire, dar și a celor din interiorul clădirii sunt la majoritatea instituțiilor accesibile, acestea sunt înguste la blocurile sanitare. În sălile de clasă și laboratoare necesită a fi luate măsuri pentru ca dotarea acestora să fie adaptată persoanelor cu cerințe speciale. Se mai constată că etajele superioare ale instituțiilor nu sunt accesibile pentru persoanele cu dizabilități. La fel, nici camerele de cazare, camerele de toaletă și duș nu sunt accesibile.
Conforma datelor MECC, în cadrul instituțiilor de învățământ profesional tehnic în anul de studii 2017-2018 își făceau studiile circa o mie de elevi cu grad sever de dizabilitate, accentuat sau mediu, acest număr constituind 2,14% din numărul total de elevi.
Sursa: IPN