Cât costă brandul de țară al Republicii Moldova și pe ce loc se află în clasamentul celor mai influente state

  • 04 Martie 09:31
Cât costă brandul de țară al Republicii Moldova și pe ce loc se află în clasamentul celor mai influente state

Republica Moldova apare pentru prima dată în clasamentul global al celor mai influente țări pe plan internațional (Global Soft Power Index), aflându-se pe locul 118 din 193 de state incluse în acest clasament.

Astfel în acest an, Republica Moldova intră, alături de un grup de 70 de state, pentru prima dată în cercul țărilor recunoscute pentru influența culturală, socială și economică în lume, scrie mold-street.com.

Brandul de țară evaluat la 12,3 miliarde de dolari

"Este pentru prima dată când țara noastră are metrici internaționali de percepție și asta înseamnă că suntem recunoscuți pentru calitatea oamenilor, valorilor și relațiilor comerciale. Este un pas importat în promovarea imaginii țării noastre. În același timp, este o oportunitate care va deschide noi orizonturi pentru atragerea investițiilor", susține Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării. 

Potrivit MDED, la trei indicatori la care Republica Moldova are scor bun: ⁠reputație, oameni și valori, ⁠business și comerț.

Pe de altă parte o simplă privire la acest clasament ne relevă că Republica Moldova este depășită de alte state din regiune. De exemplu Macedonia de Nord se află pe locul 109, Armenia - pe locul 106, Albania - pe locul 92, Belarus - pe locul 88, iar Georgia - pe locul 54, înanitea Estoniei sau României.

Brand Finance face și o evaluare a brandului de țară al Republicii Moldova, care este estimat la 12,3 miliarde de dolari. Pentru comparație brandul de țară al Armeniei este evaluat la 17,79 miliarde de dolari, al Albaniei - 13,54 miliarde de dolari, al Georgiei - 23,66 miliarde de dolari, al Estoniei - 50,55 miliarde de dolari, iar al României - aproape 216 miliarde de dolari.

Cel mai valoros brand este cel al Statelor Unite - 32,27 trilioane de dolari, urmat de al Chinei - 19,96 trilioane de dolari și cel al Germaniei - 4,95 trilioane de dolari.

SUA cea mai mare putere soft

Raportul Global Soft Power Index, realizat de Brand Finance, clasează 193 de țări din perspectiva puterii “soft”, sau intangibile, definită ca “abilitatea unei națiuni de a influența comportamentul și preferințele diferiților actori din arena internațională prin atracție și persuasiune mai degrabă decât prin constrângere”.

Puterea soft a statelor este evaluată în funcție de criterii precum familiaritate, reputație, influență, business și comerț, guvernare, relații internaționale, cultură și tradiții, media și comunicații, educație și știință, oameni și valori.

La nivel global, Statele Unite conduc clasamentul cu cel mai mare scor global din toate timpurile al indicelui Soft Power Index, de 78,8 puncte, o creștere de la 74,8 în 2023. De asemenea, SUA câștigă primul loc pentru Familiaritate și Influență, printre alte criterii-cheie. Cu toate acestea, provocările legate de securitatea internă în ceea ce privește violența armată și brutalitatea poliției, precum și implicarea în conflicte internaționale par să submineze unele dintre percepțiile brandului de țară, după cum reiese din scăderile continue ale punctajului în ceea ce privește "un loc minunat de vizitat", "bunele relații cu alte țări", "sigură și securizată" și "prietenoasă".

Ascensiunea Chinei

Regatul Unit se menține pe locul 2 cu un scor de 71,8, în creștere față de precedentul, iar pe trei a urcat China, care a întrecut Japonia și Germania.

"China își consolidează poziția globală, înlocuind Germania pe locul 3 în Global Soft Power Index, după ce a obținut cea mai substanțială îmbunătățire a scorului general Soft Power în acest an (+6,2 puncte) dintre toate mărcile naționale din clasament. Progresul semnificativ în aproape toți pilonii reflectă extinderea globală a Chinei. Percepțiile deosebit de puternice și în creștere ale Chinei asupra factorilor cheie ai Soft Power în pilonii Business & Trade (al treilea) și Educație și știință (al treilea) sunt principalii factori din spatele amplorii creșterii națiunii în acest an", susține autorii studiului.

Înlocuită de China și depășită și de Japonia, Germania a coborât pe locul 5 în Global Soft Power Index, după ce era pe primul loc în 2021 și pe locul 3 atât în 2022, cât și în 2023.

"Germania a cunoscut o stagnare și, în multe cazuri, o eroziune a percepțiilor în întreaga lume. consiliul de administrație în acest an, cu o scădere substanțială de 14 poziții în „relații bune cu alte țări” față de 2023, împreună cu scăderi ale „ajutor țărilor care au nevoie” și măsuri de încredere. Cu toate acestea, Germania a atins primul loc în guvernare și, în ciuda unor scăderi de scor, rămâne printre liderii în căutarea unui viitor durabil", afirmă Brand Finance.

Ascensiunea statelor din Golful Persic și revenirea Italiei și Spaniei

Autorii susțin că în acest an, cele mai mari îmbunătățiri ale clasamentului în ultimele cinci iterații ale Global Soft Power Index au fost înregistrate de Emiratele Arabe Unite (+13,8 puncte și 8 locuri pe locul 10), Arabia Saudită ( +14,1 și 8 locuri pe locul 18), Qatar (+16,0 și 10 locuri pe locul 21) și Türkiye (+14,3 și 5 locuri până pe locul 25).

Toate cele patru sunt caracterizate de eforturi conștiente de a-și crește Soft Power prin proiecte de branding național, inițiative diplomatice și prin găzduirea unor evenimente majore.

Top 5 națiuni pentru scor și îmbunătățirea clasamentului sunt completate de Italia, care a înregistrat o creștere de +12,7 a scorului, iar Spania a urcat cu 5 locuri din 2020.

Ambele țări echilibrează efectiv atracția turistică și puterea economică și au revenit cu succes de la COVID-19 în ultimii câțiva ani. Italia, în special, se asigură pe locul 2 la „loc minunat de vizitat” și pe locul 3 la „produse și mărci pe care lumea le iubește”, demonstrând că percepțiile pozitive în cultură și afaceri pot merge mână în mână, potrivit Brand Finance.

Liderii regionali

Marile puteri regionale India, Brazilia și Africa de Sud se luptă cu provocarea de a-și realiza pe deplin potențialul Soft Power. În timp ce toate trei prezintă un nivel ridicat de familiaritate și influență, în special în regiunile lor de origine, ei se confruntă cu dificultăți în a-și construi o reputație cu adevărat globală.

Toate trei au adesea un punctaj ridicat pentru Cultura și Patrimoniul lor, dar se confruntă cu limitări în valori cruciale, cum ar fi Afaceri și Comerț. Creșterea observată a scorurilor Soft Power din acest an nu s-a tradus în progrese semnificative în clasamentele pentru India, Brazilia și Africa de Sud. 

India, în ciuda creșterii economice rapide, și-a văzut coborând cu un loc în clasament până pe 29. Cu toate acestea, poziția sa mai activă pe scena internațională, evidentă prin găzduirea Summit-ului G20, progresul economic, investițiile în spațiu și inițiativele sportive, cum ar fi lansarea Indian Women's Premier League la cricket, semnalează o schimbare către o schimbare mai puțin occidentală. a dominat ordinea mondială. 

Brazilia, cel mai bine clasat brand național din America Latină, stagnează pe locul 31. Țara s-a confruntat cu instabilitate politică în ianuarie-februarie 2023, ceea ce sugerează un potențial accent pe polarizarea politică care ar fi putut să-și fi afectat poziția Soft Power.

În ciuda realizărilor recente, cum ar fi victoria Cupei Mondiale de Rugby și găzduirea summitului BRICS din 2023, Africa de Sud, lider în clasamentul Africii Subsahariane, ajunge la cea mai joasă clasare din toate timpurile, pe locul 43. 

Hard Power subminează Soft Power

Experiența țărilor implicate în conflicte armate scade în puterea lor soft în acest an. În jos cu 3 locuri, Rusia atinge un minim fără precedent pe locul 16, în primul rând din cauza percepțiilor negative în jurul agresiunii sale împotriva Ucrainei. În ciuda acestui fapt, înregistrează o revenire minoră a Reputației, deoarece războiul devine din ce în ce mai normalizat, marcat de o schimbare de +0,3 și o avansare cu 30 de ranguri pe locul 75.

Luptându-se să-și mențină sprijinul internațional, Ucraina se confruntă cu o scădere cu șapte locuri până pe locul 44, deși rămâne mai sus în clasament decât înainte de invazie. În ciuda faptului că și-a păstrat o familiaritate semnificativă câștigată din apărarea eroică împotriva agresiunii ruse din 2022, Ucraina pierde 4 ranguri în Influență din cauza îmbunătățirii mai lente în comparație cu alte națiuni.

Poziționat pe locul 76 în reputație, locul Ucrainei chiar sub Rusia dezvăluie diferențele profunde în perspectivele globale asupra conflictului.

Puterea soft a Israelului a scăzut semnificativ, coborând cu 5 locuri până la un minim istoric de 32 după invazia sa din Gaza. În ciuda sprijinului internațional larg răspândit inițial după atacurile teroriste din partea Hamas, rezultatele sondajului Global Soft Power Index arată că decizia de a riposta cu toată forța a avut un impact negativ asupra percepțiilor globale ale Israelului, constată Brand Finance.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Deschis în week-end
Meteo Chișinău
16,24
Cer senin
Umiditate:59 %
Vint:2,06 m/s
Sun
15
Mon
15
Tue
15
Wed
12
Thu
11
Arhivă Radio Chișinău