Alexander Nanau: Consacrată prin două nominalizări istorice la Oscar, cinematografia românească nu mai are nimic de dovedit (AFP)
-
11 Aprilie 2021 13:20
Consacrată prin două nominalizări istorice la premiile Oscar, după un Urs de Aur la Berlin, dinamica cinematografie românească "nu mai are nimic de dovedit", apreciază regizorul Alexander Nanau, autorul unui documentar aclamat de critică, într-un interviu realizat prin Zoom și difuzat duminică de AFP.
Agenția France Presse amintește că documentarul "colectiv" este nominalizat la categoriile de cel mai bun lungmetraj internațional și cel mai bun lungmetraj documentar, fapt rarism, potrivit AFP.
Cineastul în vârstă de 41 de ani a recunoscut că a simțit o "mare bucurie" atunci când a aflat la jumătatea lunii martie că lungmetrajul său a fost selecționat la premiile Oscar, o premieră pentru România.
Nanau se va duce la 25 aprilie la ceremonia de la Hollywood și, "dacă câștig, întreaga industrie românească de film va avea de câștigat".
De mai bine de 10 ani, România strălucește la festivalurile internaționale, grație unui "nou val" de cineaști, cu opere ancorate în realitățile postcomuniste, notează AFP.
Alexander Nanau spune că le este dator 100% predecesorilor săi, precum Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu sau Cristian Mungiu.
"Este evident că există multe talente în România și că, în ciuda obstacolelor, o mână de cineaști lucrează din greu pentru a atinge un înalt nivel profesional", subliniază regizorul de etnie germană, născut la București.
Thriller care ține spectatorii cu sufletul la gură timp de aproape două ore, "colectiv" urmărește trei jurnaliști care se încăpățânează să facă lumină asupra lacunelor sistemului de sănătate românesc, produse adesea de corupție, după incendiul care a cuprins discoteca Colectiv din București, în octombrie 2015, scrie AFP.
Dacă acest omagiu adus deopotrivă victimelor și lansatorilor de alertă a sedus publicul din întreaga lume este pentru că abordează "o istorie universală", explică Nanau. Este vorba despre "presă ca stâlp al societății și despre căutarea adevărului, mai ales în această perioadă în care suntem asaltați de 'fake news', în timp ce guverne corupte calcă în picioare viețile oamenilor", spune el.
Spectatorii se identifică cu personajele și "devin solidari" ai cauzei apărate, înțelegând că o dramă asemănătoare li se poate întâmpla și lor.
"Este mesajul pe care au vrut să-l transmită apropiații victimelor și supraviețuitorii, știind că trebuie să facă tot ce le stă în putință pentru ca o astfel de istorie să nu se mai repete", insistă cineastul.
Douăzeci și șase de persoane au murit pe loc, în incendiu, și alte 38 în lunile ce au urmat. Numeroși răniți au murit din cauza infecțiilor nosocomiale, în timp ce autoritățile au refuzat cu încăpățânare transferul acestora la spitale occidentale, mai bine echipate, scrie AFP, care amintește că această tragedie a produs un uriaș val de contestare și a atras după sine demisia guvernului social-democrat, la putere în acea perioadă.
Cinci ani și jumătate mai târziu, lucrurile s-au schimbat, remarcă Alexander Nanau: societatea a devenit "mai vigilentă" și "capabilă să se mobilizeze" pentru a compensa ceea ce el numește neglijența statului. Însă Nanau regretă faptul că autoritățile nu par a fi învățat lecția: banul public care ar fi putut servi la construcția de spitale indispensabile în aceste vremuri de pandemie "a fost din nou furat sau irosit", spune realizatorul.
El așteaptă totodată decizia finală în procesul a 13 persoane - în marea lor majoritate funcționari publici -, acuzați că au închis ochii la o lungă serie de încălcări ale normelor de securitate împotriva incendiilor. "Acest verdict este crucial, în caz contrar riscăm să ne pierdem încrederea în puterile publice", avertizează el.
Aceleași puteri pe care Nanau le acuză de "dezinteres" față de sectorul cultural, "oameni incompetenți numiți în funcții înalte". AGERPRES