Alegeri 2016: De ce vedem RECLAMĂ POLITICĂ în afara perioadei de campanie electorală?
-
10 Septembrie 2016 01:02
Deși campania electorală pentru alegerile prezidențiale va începe abia la 30 septembrie și Comisia Electorală Centrală nu a înregistrat deocamdată niciun candidat, pe panourile publicitare au apărut deja mesaje cu tentă electorală.
Unele partide își promovează prin mesaje politice indirecte persoanele înaintate pentru funcția de președinte. Cât de legale sunt acestea, în contextul în care Codul Electoral stipulează că agitația electorală poate începe numai după înregistrarea candidaților în cursă, a încercat să afle Natalia Zaharescu.
Panourile a două formațiuni politice au fost observate deja pe străzile capitalei. Este vorba despre Partidul Socialiștilor, care afișează mesaje politice pe panouri de mai mult timp, iar ultimul conține un îndemn către de cetățeni să semneze pentru candidatura lui Igor Dodon. Partidul Democrat are panouri cu sigla formațiunii și cu un mesaj de promovare a beneficiilor integrării europene.
Solicitată de Radio Chișinău, unul dintre membrii Comisiei Electorale, Rodica Cibotaru, a declarat că la CEC nu a parvenit nicio sesizare referitoare panourile cu mesaje politice. Ea a explicat că partidele au voie să își facă publicitate și în afara campaniei electorale.
„Asta ar ține de promovarea activității partidelor politice, așa aș interpreta. La Comisia Electorală Centrală nu a parvenit nicio contestație cu privire la activitatea sau la anumite afișaje electorale sau de alt gen”, a precizat Rodica Cibotaru.
Cheltuielile pentru panotajul stradal trebuie să se reflecte în rapoartele financiare ale grupurilor de inițiativă ale candidaților sau în cele ale partidelor care utilizează acest fel de comunicare cu publicul, a subliniat la rândul său Pavel Postică, reprezentat al Asociației Promo-LEX.
„Sunt legale atât timp cât sunt reflectate în rapoartele financiare ale partidului și a grupului de inițiativă. Pentru că aici este o diferență. Panourile publicitare ale grupului de inițiativă care îl promovează pe domnul Dodon la prezidențiale cu scopul atragerii semnăturilor, prețul pentru aceste panouri publicitare trebuie să se regăsească în raportul financiar al grupului de inițiativă, pe care o să-l prezinte la CEC. În ceea ce privește panourile publicitare ale PD, ele trebuie să se regăsească în raportul financiar al partidului”, a constatat Pavel Postică.
Codul Electoral stipulează că agitația electorală nu poate începe înainte înregistrarea candidaților în cursă. Campania electorală va începe oficial la 30 septembrie. Tot de atunci va fi permisă agitația electorală.