Virgiliu Mărgineanu: Un festival de film nu presupune doar proiecția unor pelicule
-
29 August 2020 12:30
Un festival de film nu presupune doar proiecția unor pelicule. Președintele Uniunii Cineaștilor din Moldova, Virgiliu Mărgineanu, susține că, în primul rând, este vorba de întâlniri dintre autori și public, discuții, dezbateri, mese rotunde, ateliere de lucru, stabilirea unor noi realizări în noi producții cinematografice. „Asta înseamnă un festival: o comunicare între oamenii care lucrează în acest domeniu”, spune Virgiliu Mărgineanu, citat de IPN.
În cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă, Virgiliu Mărgineanu a menționat că organizarea festivalurilor de film online are avantajul că filmul poate avea mult mai mulți spectatori. „Locurile sunt nelimitate și aria de acoperire este nelimitată, dar, pe de altă parte, ai acces doar la film, dar la acel contact care se întâmplă de obicei la festivaluri, că de asta vine lumea la un festival sau la altul, cineaștii preferă să meargă să prezinte filme ca să aibă acel contact cu spectatorul, cu publicul. În felul acesta, vede reacția publicului. Iar aici, neavând această reacție, e complicat să îți dai seama: a plăcut filmul sau nu a plăcut, cum a reacționat sala, cum a simțit sala filmul”, a explicat acesta.
Potrivit cineastului, publicul moldovenesc cunoaște puține filme autohtone. „În primul rând, mă refer la lipsa cinematografelor. Dacă e să vorbim la nivel național, noi avem cinematografe doar în Chișinău care funcționează. Și din aceste cinematografe, dacă excludem rețeaua „Patria”, care este o rețea comercială, avem un singur cinematograf necomercial, în care putem să facem niște proiecții, putem să facem lansări, distribuții, premiere de film. Mi se pare un pic incorect ca o țară atât de mare să aibă un singur cinematograf național, dar asta se explică prin mai multe lucruri. Deci, economia de piață a făcut în așa fel încât cinematografele în genere să fie mai puțin solicitate decât barurile, terasele, restaurantele sau alte locuri de divertisment și, în felul acesta, mulți dintre spectatori sau foștii cinefili s-au reorientat spre mediul online, nu mai preferă să cumpere bilete la cinema, ci preferă să privească filmele online”, a motivat Virgiliu Mărgineanu.
Președintele Uniunii Cineaștilor din Moldova e de părere că în 2021 vor fi mai puține filme de producție moldovenească. „Rezultatele negative le vom descoperi peste câțiva ani sau chiar și anul viitor vom vedea că sunt mai puține filme. Pe de o parte, nu avem dreptul să producem sau nu avem posibilitate să producem și nu avem posibilitate să distribuim. Deci, sunt două lucruri care reprezintă ceea ce fac cineaștii – fac filme și proiectează filme. Ceea ce am și reușit noi acum să facem, cel puțin, pasul doi – să proiectăm niște filme realizate în ultimii trei ani, dar referitor la producții chiar este destul de complicat. Ceea ce facem noi, eu vorbesc de casa de producție pe care o reprezint, lucrăm la scenarii și la dezvoltarea de proiecte. Deci, pregătim niște proiecte cinematografice pe care urmează să le filmăm în momentul în care vom avea dreptul, dar și aici stăm foarte greu, pentru că este vorba de întâlniri, este vorba de deplasări, cercetări, documentare, arhivă ș.a.m.d., iar atâta timp cât circulația este restricționată, vă dați seama că lucrăm doar în baza calculatorului, ceea ce e puțin”, a spus Virgiliu Mărgineanu.
Întrebat dacă vede anumite oportunități, uși noi care se deschid pentru industria cinematografică locală, acesta a răspuns că nu, dar „încerc să fiu optimist și vreau să cred că acest „Stai acasă” sau pauza pe care și-au luat-o în special oamenii de artă și cineaștii la fel vor duce la aceea ca pe viitor să fie mai multe scenarii.
În perioada 2-8 septembrie, 22 de filme moldovenești vor fi difuzate în cadrul proiectului „Filme din Moldova – online”. Este vorba de un caleidoscop de filme de ficțiune, documentare și filme de animație produse exclusiv în Republica Moldova, care vor putea fi vizionate pe site-ul cinema.ucm.md sau la postul de televiziune Moldova 1. Filmele sunt realizate atât de regizori consacrați, cât și de tineri.