Un secol de la nașterea artistului Ilie Bogdesco este marcat la Muzeul Național de Artă al Moldovei printr-o expoziție de grafică
-
06 Mai 2023 09:00
Un secol de la nașterea artistului Ilie Bogdesco este marcat la Muzeul Național de Artă al Moldovei printr-o expoziție de grafică, scrie Radio Chișinău.
După zeci de ani, peste 60 de lucrări, printre care grafică de carte și lucrări cu caligrafie Bogdesco, apar pentru prima dată în fața publicului.
A fost un adept al desenului clasic care i-a permis să exceleze în gravura de cupru, domeniu uitat de mulți graficieni contemporani anilor săi de creație, deoarece necesită multă dexteritate, spun criticii de artă. Ilie Bogdesco a fost considerat unii dintre cei mai buni graficieni de carte, ilustrând un număr mare de clasici, printre care poveștile lui Ion Creangă, balada „Miorița”, „Codreanul”, „Călătoriile lui Guliver”, „Scrieri alese” de C. Negruzzi, și multe altele.
Ilie Bogdesco s-a născut la 20 aprilie 1923 în satul Botușeni, raionul Râbnița. În 1933 familia a fost deportată în regiunea Kirov din Rusia, apoi în 1938, conform hotărârii troicii NKVD-ului a regiunii, tatăl său a fost arestat, iar până în 1956 nu s-a știut nimic de el. Admis la Facultatea de Grafică a Institutului de Pictură, Sculptură și Arhitectură „Ilia Repin” din Sankt Petersburg, Ilie Bogdesco predă în paralel desenul, matematica și citirea literară la școala pedagogică de Fizică și Arte Plastice din or. Kirov.
Ajunge la Chișinău în 1953. Devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici. Până în 1962 se dedică mult graficii de carte. În 1969 este propus și admis ca membru corespondent al Academiei de Arte din Uniunea Sovietică, un lucru considerat imposibil pentru un copil din familie de deportați, a spune criticul de artă, Tudor Stăvilă:
„Practic tot ceea ce a creat Bogdesco este ceva deosebit pentru cultura și arta noastră. Ce-i mai interesant este că el a fost unul dintre primii graficieni care și-a făcut cărțile cu mâna proprie, și desenul, și caligrafia. Este vorba de Codreanul, este vorba de Miorița, este vorba de Punguța cu doi bani, și multe altele”.
Opera lui Ilie Bogdesco este marcată de armonia dintre imaginea textului și versiunea artistică, menționează un alt critic de artă, Victoria Rocaciuc:
„Ca artist mi se pare că este important de menționat faptul că a fost și un foarte bun caligraf pe lângă meseria de ilustrator. Și este unul dintre puținii autori din Rep. Moldova care a reușit să creeze cartea de autor, de la scoarță-n scoarță putem spune că a fost creat de el”.
Scriitorul Emilian Galaicu Păun afirmă că i-ar fi plăcut să colaboreze la publicarea unei cărți cu Ilie Bogdesco:
„Am văzut foarte multe dintre aceste tablouri în cărțile pe care le-am citit în anii 70 – 80. Pentru că sunt ilustrații din Don Quijote, Miorița, și din poveștile lui Ion Creangă, Alecsandri, Dostoievski, și alți clasici.
Atunci când vezi un desen imprimat tipografic într-un tiraj mare, nu este același lucru când vezi desenul în original. M-am uitat foarte atent, inclusiv am numărat firele, dacă vreți, din barbă la Sancho din Don Quijote.
Este o lucrătură în filigramă. Dacă ne gândim la grafica din spațiul nostru cultural, Ilya Bogdesco este cel mai mare bijutier care a lucrat niște materiale foarte prețioase care a mers pe marii clasici, pe opere fundamentale”.
Expoziția este deschisă publicului până pe 18 iunie.