UE pregătește sfârșitul mașinilor diesel și pe benzină
-
08 Iulie 2021 19:15
Autoturismele diesel și pe benzină și-au trăit viața, iar viitorul este al celor electrice - Comisia Europeană ar putea propune reducerea la zero a emisiilor de CO2 pentru vehiculele noi în următorul deceniu, una dintre măsurile de mediu menite să combată schimbările climatice și să pună în aplicare Pactul Verde european.
Conform mai multor surse citate joi de AFP, Comisia Europeană are în vedere eliminarea completă a emisiilor auto începând din anul 2035. Cum vehiculele electrice sunt singurele care satisfac această exigență, ele vor deveni astfel singurele autorizate la comercializare pe piața autoturismelor noi.
În UE le-a fost impus încă de anul trecut producătorilor auto un plafon mediu de 95 de grame de CO2 pe kilometru, care va fi diminuat treptat până la 100% în 2035.
Aceste cifre, aflate încă în discuție, presupun o imensă constrângere pentru o industrie care până în anul 2027 va trebui să se adapteze în plus și înăspririi normelor de poluare pentru motoarele termice.
Pe o piață care la nivel global a regresat din cauza pandemiei, vânzarea mașinilor electrice avansează puternic. Acestea au reprezentat 8% din înmatriculări în Europa Occidentală în primele cinci luni ale acestui an, respectiv circa 356.000 de vehicule, mai multe decât în întreg anul 2019.
Noile reglementări vor favoriza și mai mult aceste vehicule și vor stimula abandonarea celor hibride și hibride reîncărcabile, care asociază motorul electric și bateria. Un motiv de neliniște pentru o industrie care asigură 14,6 milioane de locuri de muncă în UE și care încă mizează mult pe această tehnologie de tranziție.
Dacă Bruxellesul instituie măsuri de sprijin mai ales pentru dezvoltarea bornelor de reîncărcare, ''suntem deschiși unor reduceri suplimentare de CO2 în 2030'', a declarat recent Oliver Zipse, președintele Asociației europene a constructorilor auto (ACEA).
Acest lobby, care mult timp s-a luptat pentru a încetini această tranziție, este însă profund divizat. Majoritatea membrilor săi cred că o electrificare prea rapidă va crește prețul autoturismelor, va distruge locuri de muncă și va favoriza concurența chineză, care se află în avans la capitolul baterii.
Însă Volkswagen, compania lider european în sectorul auto, cu circa un sfert din vânzări, s-a alăturat celei americane Tesla în promovarea vehiculelor 100% electrice, după scandalul ''Dieselgate'' din 2015 ce a dezvăluit că producătorul european a falsificat emisiile motoarelor diesel.
''Este un mare conflict în interiorul ACEA. Din cauza Dieselgate, Volkswagen s-a îndreptat spre electric pentru a-și îmbunătăți imaginea. Grupul a acceptat investiții enorme și acum are produsele ce respectă viitoarea legislație'', explică analistul german Matthias Schmidt. Prin urmare, grupul ''Volkswagen este perfect poziționat pentru a câștiga cotă de piață și a-și trimite în zid unii concurenți'', adaugă acesta.
Volkswagen a anunțat în luna iunie că între anii 2033 și 2035 va înceta să vândă în Europa motoare cu combustie.
''O mașină are în general o durată de viață de 15 ani. Dacă vrem să avem un transport complet lipsit de emisii de carbon în 2050, atunci ar trebui ca ultima mașină cu motor termic să fie vândută cel mai târziu în 2035'', estimează Diane Strauss, membră a ONG-ului Transport și Mediu din Franța.
Într-un clasament publicat în luna iunie, acest ONG a criticat companiile Daimler (Mercedes), BMW, Stellantis (PSA, Fiat) și Toyota pentru proiectele lor ''puțin ambițioase'', întrucât acești producători încă mizează în mare măsură pe hibridele reîncărcabile, considerate poluante. Renault și Hyundai sunt bine plasate în acest clasament, dar în urma Volkswagen și Volvo.
Sfârșitul motoarelor electrice în ''2035 este un bun compromis între 2030, care ar fi prea devreme pe plan industrial și social, și 2040, care ar fi prea târziu pe plan climatic'', remarcă președintele Comisiei de Mediu din Parlamentul European, Pascal Canfin. Acesta pledează și pentru crearea unui fond de ''mai multe miliarde de euro'' pentru sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii din sectoarele amenințate de această mutație tehnologică.
Sursa: AGERPRES