Transportatorii solicită majorarea tarifelor. APOTA a depus un demers către Andrei Spînu

  • 04 Octombrie 2021 11:26
Transportatorii solicită majorarea tarifelor. APOTA a depus un demers către Andrei Spînu

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto, în urma discuțiilor avute cu companiile de transport rutier ce operează rute regulate naționale, vine cu un semnal de alarmă și cu solicitarea adoptării de urgență a măsurilor care să atenueze efectele negative care au loc în ramură.

Demersul APOTA:

Ca consecință a situației pandemice care durează deja mai bine de un an și jumătate s-a diminuat esențial fluxul de călători, din ramură s-au concediat mai bine de 1500 șoferi, investiții pentru reânoirea parcului de autobuze nu se mai efectuează, aproape 20 % din totalul curselor regulate nu se execută. La toate acestea se mai adaugă scumpirea zilnică a prețului la motorină.

Operatorii de transport rutier de persoane nu-și mai pot acoperi costurile. Această tendință a devenit evidentă încă de la primul val de scumpiri a prețului la motorină, care a avut loc la începutul acestui an.

La data de 01.02.2021 APOTA a depus un demers cu nr 0102/2021 la MEI și, pe lângă alte chestiuni, a solicitat ca ministerul să efectueze calculele și să stabilească mărimea tarifului pentru serviciile de autogară precum și să efectueze calculele și să stabilească mărimea tarifului pentru serviciile de transport regulat rutier de persoane. La data de 05.02.2021 de la MEI a fost recepționat răspunsul nr 14/4-557 prin care ne informează că unul din subiectele conținute în demersul nr 0102/2021, legat de încheierea contractului cu autogările urmează a fi inclus pe agenda Consiliului Consultativ. La data de 11.02.2021 APOTA a depus un demers repetat prin care a menționat că demersul nr 0102/2021 conține mai multe subiecte și anume calcularea și aprobarea tarifelor la serviciile de autogară și la serviciile de transport regulat și am solicitat examinarea în fond a demersului nr. 0102/2021 în termenii prevăzuți de Codul administrativ. MEI a ignorat cerințele noastre, nu a examinat și nu a răspuns la cererea de efectuare a calculelor și aprobarea tarifelor solicitate.

Pentru faptul că nu a fost dat răspuns la demersul nr. 0102/2021 am depus plângere la Poliție, prin care am solicitat ca persoanele cu funcții de răspundere din cadrul MEI să fie atrași la răspundere contravențională, care acum se află la examinare la Judecătoria Chișinău, sediul Ciocana. Iar referitor la cerința de calculare și aprobare a tarifelor la data de 15 martie 2021 am depus cerere prealabilă, iar la 27.05.2021 am depus cerere de chemare în judecată. Examinarea demersului nostru și a cererii prealabile a fost mimată de minister, cu formarea unui grup de lucru, anularea ordinului de formare a grupului de lucru, convocarea grupului de lucru după ce a fost anulat ordinul de formare a grupului de lucru etc. Atunci când ne-am convins că ministerul procedează asemeni unor escroci, am decis să depunem cerere în instanță, iar față de minister am solicitat ca să fie compensate din bugetul ministerului și din contul angajaților ministerului diferența dintre tariful existent și cel care trebuia să fie la acel moment. Această cerere până acum nu este examinată. Iar ținând cont de cinismul de care a dat dovadă ministerul în raport cu transportatorii, vom insista ca acest subiect să revină pe ordinea de zi.

Ultima dată tariful la serviciile de transport regulat de persoane a fost aprobat prin Ordinul MEI nr 356 din 27.12.2019. Acest ordin a apărut în urma unor proteste în șir organizate de APOTA împreună cu companiile de transport. A fost elaborat și negociat un proiect de memorandum între MEI și transportatori, care nu a mai fost semnat.

În speranța că tariful va fi calculat și aprobat anual și că multe alte probleme din ramură vor fi soluționate prin semnarea și executarea proiectului de memorandum, transportatorii au acceptat tariful aprobat prin Ordinul nr. 356. Ca garanție pentru noi, la p. 5 al Ordinului nr. 356 se prevede ”5. Organul central de specialitate din domeniul transporturilor va stabili, la începutul fiecărui an calendaristic, tarifele pentru efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate raionale și interraionale, conform normelor imperative de drept material. ”. Însă această obligație asumată a ministerului nu este executată.

Totodată până la adoptarea ordinului nr. 356 și până la declanșarea acțiunilor de protest a transportatorilor, ministerul a efectuat propriile calcule, care au fost ascunse de transportatori. Prin Nota nr. 14/4-28din 28.06.2019, semnată de Secretarul de Stat Sergiu Bucătaru a fost informat ministrul de atunci dl Vadim Brînzan că mărimea tarifului conform calculelor ministerului la data de 28.06.2019 constituie 0,71 lei per pasager/kilometru.

Până la Ordinul nr. 356 mărimea tarifului la serviciile de autogară au fost stabilite prin Ordinul MTID nr. 231 din 22.10.2013. La baza emiterii Oridnului nr 231 a stat Hotărîrea Curții de Apel Chișinău din 24 decembrie 2012, menținută în vigoare prin Încheierea Colegiului civil, comercial și de contencios administrativ al Curții Supreme de Justiție a RM din 8 august 2013. Conform Hotărârii Curții de Apel, ministerul era obligat încă în 2013 să aprobe tariful în mărime de 0,58 lei per kilometru/pasager.

Curtea de Apel la rândul său, a aplicat mărimea tarifului, având la bază Raportul de expertiză judiciară nr 1770 din 14.08.2012 prezentat de Centru Național de Expertize Judiciare. Conform raportului de expertiză, la data efectuării expertizei au fost puse la baza calculării tarifului următoarele date de bază: prețul pentru un litru de motorină- 15,6 lei/litru, salariul șoferului 1200 lei/lună, valoarea medie a unei unități de transport – 250000 lei ș.a.

Deoarece urma a fi majorat brusc tariful (de la 0,38 lei/kilometru cât a fost stabilit 11.02.2009 la 0,58 lei/kilometru cum a fost stabilit prin hotărârea instanței), ministerul ne-a propus încheierea unei Tranzacții de împăcare în baza căreia în 2013 tariful va fi aprobat la mărimea de 0,48 lei/km, iar în 2014 va fi de 0,58 lei/km. Noi, transportatorii am acceptat această propunere, însă cum vedem din cele relatate ministerul nu și-a executat obligațiile asumate și a revenit la problema tarifului doar după șirul de greve organizate în 2019.

Deci evoluția ultimilor ani a mărimii tarifului la serviciile de transport este următoarea:

         anul 2009- ministerul efectuează calculele și aprobă tariful în mărime de 0,38 lei/km

         anul 2013- ministerul aprobă tariful de 0,48 lei/km ca rezultat al Încheierii Tranzacției de împăcare (care prevedea ca în 2014 să fie aprobat tariful de 0,58 lei/km)

         anul 2019- ministerul aprobă tariful de 0,60 lei/km ca rezultat a unui șir de proteste organizate de APOTA și companiile de transport.

Atragem atenția că astăzi noi activăm la tariful de 0,6 lei/km care este doar cu 2 bani mai mare decât tariful stabilit prin raportul de expertiză la situația august 2012, care a pus la baza calculelor motorina de 15,6 lei/litru, salariu șofer 1200 lei/lunar.

Suplimentar la aceasta încă din 2014, în urma adoptării Codului Transporturilor rutiere, ministerul avea obligația să calculeze și să aprobe și tariful pentru serviciile de autogară. Iar în 2018 autogările de stat au fost preluate prin scheme. Astăzi beneficiarii finali ai acestei scheme criminale este gruparea Vîlcu-Andronachi. Această grupare a concediat aproape jumătate din persoanulul gărilor și a redus statele de personal. Unele funcții care înainte erau îndeplinite de către gări și erau incluse în serviciile de autogară acum nu se mai execută. Transportatorii sunt nevoiți să angajeze personal suplimentar pentru a supraveghea procesul de îmbarcare a călătorilor în gări și eliberarea biletelor pasagerilor. Pentru semnarea oricărui document pentru transportator, pe care acesta are nevoie să-l prezinte la ANTA sau alte organe, gările impun semnarea unor acorduri abuzive, neavantajoase pentru transportatori. Suplimentar, conducerea de vârf a gărilor, persoanele care se subordonează direct lui Vîlcu-Andronachi, sunt implicate în scheme de corupție. Amintim că exact aceste persoane, conform mărturiilor depuse într-un dosar penal la CNA, deschis în 2018, gestionau schema de estorcare lunară a 1mln 500 mii lei de la șoferi pentru a le permite neeliberarea biletelor călătorilor. Paralel, conducerea de vârf a gărilor strigă la stânga și la dreapta că transportatorii îmbarcă călătorii în afara gărilor, ca fiind una din cele mai mari încălcări în transport, deoarece șoferii în acest caz nu se împart cu ei. Ministerul din 2014 și până în prezent nu a calculat și nu a aprobat tariful pentru serviciile de autogară. De asemenea ministerul nu s-a implicat și s-a prefăcut că nu observă schemele de corupție gestionate de conducerea de vârf a gărilor. Suplimentar ministerul a acordat susținere nelimitată gărilor pentru a potoli orice nemulțumire a transportatorilor împotriva proceselor ilegale care au luat amploare după preluarea gărilor de către gruparea Vîlcu-Andronachi. Ca rezultat azi transportatorii activează în lipsa unui contract cu autogările, pentru că acestea din urmă au refuzat să negocieze conținutul contractului, volumul și calitatea serviciilor de autogară scade, iar ministerul mimează că examinează problema. Astăzi autogările incasează forțat un comision care l-au stabilit ei unipersonal. Însă, toate aceste probleme legate de autogări, la care ministerul de câțiva ani este un coparticipant activ se reflectă ca costuri în serviciul de transport regulat de pasageri. Inacțiunea ministerului în problemele legate de gări este în favoarea directă a grupării Vîlcu-Andronachi și duce la majorarea sinecostului serviciului de transport regulat de pasageri.

Conform prevederilor Metodologiei de calculare a tarifelor pentru serviciile de transportare a călătorilor (pasagerilor) și bagajelor cu transportul auto, aprobată prin HG nr. 1167 din 29.10.2007, organul central de specialitate este obligat anual să efectueze calculele și să ajusteze mărimea tarifului, iar în cazul unor modificări a prețurilor la mărfurile și serviciile care sunt incluse în costul transportării, organul central de specialitate este obligat să efectueze calculele și să ajusteze mărimea tarifului ori de câte ori au loc aceste modificări.

Acum în Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale au loc schimbări, inclusiv cele legate de personal. Sunt nevoie de soluții reale pentru a scoate din impas ramura transporturilor regulate de pasageri. Una din măsuri este calcularea și aprobarea tarifelor la serviciile de autogară și serviciile de transport rutier regulat de persoane. APOTA și companiile de transport speră că MIDR va avea o altă atitudine față de aceste probleme, față de ramură și față de transportatori, va fi transparent și clar în acțiuni, iar la aceste probleme se va găsi soluții fără a recurge la procese de judecată sau proteste.

În baza celor expuse mai sus, solicităm ca Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale să:

  1. Efectueze calculele și să aprobe tariful pentru serviciile de autogară
  2. Efectueze calculele și să aprobee tariful pentru serviciile de transport regulat rutier de persoane în trafic raional și interraional.
Tags

Alte Noutati

LIVE: Piese pe alese
Meteo Chișinău
4,96
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:7,72 m/s
Sun
2
Mon
1
Tue
0
Wed
-0
Thu
-0
Arhivă Radio Chișinău