Tot mai mulți copii cu dizabilități și nevoi speciale sunt integrați în școlile obișnuite
-
12 Mai 2017 15:57
Peste 10 mii de copii cu dizabilități și nevoi educaționale speciale sunt încadrați în prezent în școlile comunitare. Tot mai mulți părinți care au copii cu necesități speciale aleg să îi integreze în școlile obișnuite, în loc să îi izoleze de societate și să îi înscrie în școlile auxiliare. Ei se confruntă, însă, cu rezistență din partea societății, cu o infrastructură neadaptată necesităților lor și cu lipsa unui număr suficient de specialiști în domeniu, potrivit participanților la o conferință dedicată integrării în societate a copiilor cu dizabilități, organizată de Ministerul Educației și UNICEF Moldova.
Aliona Dumitraș este mama unui copil cu autism și directoarea unei asociații dedicată acestor copii, ”SOS Autism”. Copilul său, acum în vârstă de 14 ani, învață într-un liceu din capitală, într-o clasă obișnuită. Deși întâmpină mai multe dificultăți în procesul didactic, fiind un copil cu nevoi speciale, Aliona Dumitraș spune că această alegere este cea mai bună pentru copilul său.
„Pentru un copil cu autism este foarte important ca el să se afle într-un mediu tipic, fiind că ei imită foarte mult. Lecția de bază pe care o învață un copil cu autism în școală este lecția de socializare, de comunicare.
- Vedeți pregătită societatea noastră pentru a-i primi pe copiii speciali în rândurile ei?
Și da, și nu. Dacă m-aș uita cu 5 ani în urmă, ce era și ce este acum, da, s-a schimbat mult situația, lumea a început a cunoaște despre acest subiect. Însă la capitolul lucru cu acești copii, desigur, aș vrea mai mult.”
În fiecare raion au fost create, acum 4 ani, servicii de asistență psiho-pedagogică, care au sarcina de a-i identifica pe copii cu dizabilități care pot fi înscriși în școlile comunitare și de a le stabili un program individualizat de studii. În raionul Drochia sunt aproape 300 de copii cu necesități speciale care învață în școli obișnuite. Există, însă, în continuare, rezistență din partea părinților celorlați copii, precum și probleme de infrastructură, a remarcat Galina Chistrea, șefa Serviciului de asistență psiho-pedagogică de la Drochia.
„Avem copii cu dizabilități locomotorii care nu pot să acceadă în școală pentru că drumurile sunt rele, în cărucioare nu pot ajunge până la școală, e glod. Nu avem transport adaptat pentru copii, ca să-i transportăm la școlile de circumscripție”, a constatat Galina Chistrea.
Deși autoritățile au reușit să înregistreze progrese semnificative în acest domeniu, inclusiv cu sprijinul societății civile, sunt necesare eforturi pentru a extinde educația incluzivă și la nivel de grădinițe, a subliniat reprezentanta UNICEF în Republica Moldova, Nune Magasaryan.
„Încă mai sunt copii care merg în școli speciale, dar care ar putea ușor să se încadreze în școlile obișnuite. Deși suntem destul de avansați cu educația incluzivă în școli, există mult de lucru în grădinițe. Trebuie să ne asigurăm că atunci când un copil trebuie să meargă la școală, să fie pregătit din grădiniță”, a declarat Nune Magasaryan.
În Republica Moldova există în prezent aproximativ 500 de centre de resurse pentru copii cu dizabilități și peste 600 de cadre didactice de sprijin, care îi ajută pe acești copii să își facă temele și să înțeleagă mai ușor materiile.